'Vergeten boeken kunnen jongeren wél meekrijgen’
Lezen voor school? Daar doe je veel middelbare scholieren geen plezier mee. De Faculteit Geesteswetenschappen en Onderwijsnetwerk Zuid-Holland hebben daarom de Alternatieve Leeslijst Award in het leven geroepen: een zoektocht naar boeken die de jeugd wél motiveren om te lezen. Met zijn pitch over een Nederlandse detectiveroman wint student Nederlandse taal en cultuur Goran Bouaziz de eerste editie.
Goran had het boek Het Mysterie van de Mondscheinsonate genomineerd, een Nederlandse detectiveroman van Willy Corsari. ‘Het is spannend, soms grappig, zit vol kleurrijke personages, is niet al te dik en leest ondanks de verschijningsdatum nog steeds prima weg,’ somt Goran op. ‘Maar Mondscheinsonate is meer dan dat; er zit ook genoeg in om een goed gesprek over te hebben. Het is echt een heel rijk boek, en heeft ondanks de entertainmentwaarde wel degelijk diepgang.’
Een beetje overvallen
Toen Goran hoorde dat hij gewonnen had, was hij heel blij. ‘Ik stond nietsvermoedend bij een boekenmarkt midden in de centrale hal van het Lipsiusgebouw toen ik ineens de prijs uitgereikt kreeg,’ vertelt hij. ‘Ik ben blij dat het boek eindelijk in de spotlights staat en deel mag uitmaken van de mooie lijst inzendingen die de wedstrijd heeft opgeleverd.’
En dat terwijl zijn inzending stiekem best spontaan was. Een plan van aanpak had Goran namelijk niet. De deelnemers moesten aan de hand van een pitch van maximaal één minuut vertellen waarom hun genomineerde boek op de leeslijst moet staan. ‘De avond voor de deadline heb ik een studiegenoot van mij een camera in de hand gedrukt, een lokaal met een lege witte muur gevonden en daar achter elkaar een stuk of drie pitches bij elkaar geïmproviseerd,’ biecht hij op. ‘De meest enthousiaste heb ik uitgekozen.’
De winnende pitch van Goran
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofToegankelijk opstapje
Ondanks zijn geïmproviseerde deelname is Goran blij dat er aandacht aan de huidige leeslijst wordt besteed. ‘Jongeren lezen te weinig. Dat is misschien niet heel gek: de standaardtitels op de leeslijst spreken lang niet iedereen aan en zijn vaak helemaal geen toegankelijk opstapje,’ licht hij toe.
‘Wanneer je meer leest dan de standaard 'klassiekers' zie je al snel dat er veel meer prachtige boeken zijn die het niet tot de canon hebben geschopt. Soms is er bijvoorbeeld lang op een genre neergekeken; detectives werden al snel weggezet als pulp. Juist deze vergeten boeken, die soms veel toegankelijker zijn dan de bekende klassiekers of een heel ander publiek aanspreken, kunnen jongeren meekrijgen en – naast het feit dat ze vaak gewoon goed en leuk zijn – eventueel een eerste opstap bieden naar andere literatuur. Mogen er nog veel meer Alternatieve Leeslijst Awards volgen!’