Alumnus Adrian Young geeft voordracht over cultureel erfgoed aan AHK-studenten

Op maandag 9 mei gaf Adrian Young, een recente alumnus van de opleiding Advanced LLM Air and Space Law, namens het IIASL een voordracht over cultureel erfgoed in de ruimte voor studenten van de Reinwardt Academie van de Amsterdam Hogeschool voor de Kunsten.

Het International Institute of Air & Space Law van de Leidse Faculteit der Rechtsgeleerdheid werd gecontacteerd door de Reinwardt Academie (onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) omdat hun tweedejaarsstudenten die cultureel erfgoed studeerden een aantal studievakken hadden gekregen voor nader onderzoek.

Een daarvan was het behoud van erfgoed in de ruimte. Omdat dit onderwerp werd onderzocht door Adrian Young tijdens zijn studie Air & Space Law, presenteerde hij medio mei 2022 zijn gedachten aan een groep van ongeveer vijftien studenten. De Reinwardt-studenten hadden een goed begrip van kwesties rond het reguleren van niet-soeverein grondgebied en de fundamentele verschillen tussen het maken van wetten en het controleren ervan.

De discussies over wat menselijk erfgoed is in tegenstelling tot cultureel erfgoed waren zeer levendig. Aan het eind van het uur waren we het er allemaal over eens dat het niet nodig was om beide golfballen op de maan als erfgoed te verklaren; hooguit één is genoeg.