Een dag als stagiair bij het Leidsch Dagblad

De opleiding Journalistiek en Nieuwe Media bestaat twintig jaar. Ter gelegenheid van het jubileum geeft student Iris Kole een inkijkje in haar dag als stagiair bij het Leidsch Dagblad.

Iris Kole

07:30

Na een laatste keer snoozen stap ik uit bed om mijn ochtend te beginnen. Ik heb een drukke dag voor de boeg op de redactie van het Leidsch Dagblad.

08:00

Na het ontbijt lees ik het Leidsch Dagblad om te zien wat mijn collega’s hebben geschreven en of mijn stuk van gisteren, over de sluiting van flitsbezorger Getir in Leiden, de krant heeft gehaald. Zelfs na twee maanden stagelopen blijft het tof om je eigen verhalen in de krant te zien staan.

09:00

Ik stap de deur uit om naar het werk te gaan. De redactie is dicht bij mijn huis, dus ik kan er op mijn gemak naartoe wandelen.

09:30

We beginnen met de dagelijkse vergadering. Elke ochtend bespreken we wat er goed was aan de krant van gisteren en wat beter kon. Daarna krijgt iedereen de kans om te vertellen wat hij of zij die dag gaat schrijven.

10:00

Ik bereid een interview voor en kijk of er nog ander nieuws is om over te schrijven. Een collega tipt me over een belangrijke presentatie in het ruimteonderzoekscentrum in Noordwijk die misschien interessant is voor een artikel. Ik bel meteen naar de organisatie om te vragen of ik volgende week bij de presentatie aanwezig mag zijn.

13:00

Na de lunch ga ik op pad om een student uit Hongarije te interviewen over hoe het vindt als internationale student in Leiden. Als stagiair krijg je vaak onderwerpen aangeboden om over te schrijven, maar dit artikel was mijn eigen idee. Daardoor wil ik er een zo goed mogelijk verhaal van maken.

Ik bespreek met de student uitgebreid waarom hij in Nederland is komen studeren en wat de uitdagingen zijn die daarbij komen kijken. Ik leer zo een heel ander perspectief op studeren kennen.

15:00

Als het interview erop zit, ga ik terug naar de redactie. Ik gebruik mijn aantekeningen om het gesprek uit te werken en probeer zo goed mogelijk recht te doen aan het verhaal van deze student. Daarna zorg ik dat de foto’s goed bij het artikel komen te staan en dat de opmaak klopt.

17:00

Na een paar uur hard werken is het artikel af. Mijn begeleider op de redactie leest het door en geeft tips over wat er nog beter kan. Als de laatste puntjes op de i staan, mag ik het artikel zelf versturen naar de website van het Leidsch Dagblad.

18:00

Thuis aangekomen kijk ik nog even snel of het artikel goed op de website staar. Ja hoor, daar staat het, bovenaan de website met mijn naam eronder. Of het morgen ook in de papieren krant staat, hangt af van welke artikelen er die dag allemaal zijn geschreven. Dat blijft dus nog even een verrassing.

Het twintigjarig bestaan van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media wordt vrijdag 17 juni gevierd met een feestelijke bijeenkomst voor alumni. Aanmelden kan hier.