Fotograaf - W. Kuijpers

Citizen science project Erfgoed Gezocht wint European Heritage Award / Europa Nostra Award 2022

Erfgoed Gelderland en de Universiteit Leiden, Faculteit der Archeologie, winnen de European Heritage Award / Europa Nostra Award 2022 in de categorie ‘wetenschap’ met het citizen science project Erfgoed Gezocht. 'Erfgoed Gezocht heeft aangetoond dat burgers een actieve rol kunnen spelen bij de bescherming van cultureel erfgoed door kennis te creëren, en dat hierdoor duurzame relaties op lange termijn kunnen worden opgebouwd met vakmensen en de bredere gemeenschap.'

Iedereen kan meedoen aan wetenschappelijk onderzoek

Erfgoed Gezocht is een grootschalig burgerwetenschapsproject op het gebied van archeologie waarmee iedereen kan bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Duizenden deelnemers speurden op hoogtekaarten van de Veluwe mee naar nog onbekende archeologische resten, zoals grafheuvels, raatakkers (prehistorische akkercomplexen) en houtskoolmeilers.

De enorme hoeveelheid nieuwe informatie die het project genereerde wordt gebruikt om het archeologisch erfgoed beter te beschermen en geeft nieuwe inzichten in de prehistorische samenleving. De betrokkenheid van het brede publiek en actieve burgerparticipatie is niet alleen de basis van het grote succes van dit project, maar heeft ook geleid tot grotere bewustwording en waardering van het unieke archeologische erfgoed dat Nederland rijk is.

Grafheuvels op de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe

'Archeologie wordt voortdurend bedreigd door menselijke invloeden en krijgt steeds meer te maken met vernietiging door klimaatverandering. Erfgoed Gezocht heeft aangetoond dat burgers een actieve rol kunnen spelen bij de bescherming van cultureel erfgoed door kennis te creëren, en dat hierdoor duurzame relaties op lange termijn kunnen worden opgebouwd met vakmensen en de bredere gemeenschap. Deze combinatie van gemeenschapsvorming en geavanceerde technologie is een opwindende stap voorwaarts voor archeologie- en erfgoedprojecten', aldus de jury van de Awards.

Erkenning voor vrijwilligers

Het grote succes van Erfgoed Gezocht op de Veluwe, dat nu bekroond is met deze prijs, heeft inmiddels geleid tot verschillende vervolgprojecten, zoals Erfgoed Gezocht op de Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met Landschap Erfgoed Utrecht, Erfgoed Gezocht Junior, een variant voor 8 tot 14-jarigen ontwikkeld in samenwerking met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en veldonderzoek door Erfgoed Gezocht vrijwilligers en studenten archeologie van de Universiteit Leiden om de gevonden grafheuvels te controleren (mogelijk gemaakt door het Cultuur- en Erfgoedpact Noord Veluwe en het Fonds voor Cultuurparticipatie). Ruim 7000 mensen hebben actief meegewerkt aan dit burgerwetenschapsproject. Het winnen van deze prestigieuze Europese prijs is een belangrijke erkenning van de enorme inzet en het enthousiasme waarmee zij hebben deelgenomen.

Erfgoed gedeputeerde Peter Drenth: “Gelderland ondersteunt Erfgoed Gezocht omdat we geloven in vrijwilligers. Nu het in de praktijk enorm goed aanslaat, ben ik extra trots op dit initiatief. Dit is erkenning voor degenen die belangeloos bijdragen aan het vertellen van het Gelderse verhaal.”

Vrijwilligers aan de slag voor Erfgoed Gezocht

European Heritage Awards Ceremony

De prijzen worden op 26 september in Praag aan de winnaars uitgereikt tijdens de European Heritage Awards Ceremony, die wordt gehouden in de onlangs gerestaureerde Staatsopera en wordt gepresenteerd door de Eurocommissaris voor Innovatie, Onderzoek, Cultuur, Onderwijs en Jeugd Mariya Gabriel en Europa Nostra's Executive President Prof. Dr. Hermann Parzinger.