Universiteit Leiden

nl en

Studenten adviseren internationale organisaties: ‘Ik heb vooral leren communiceren’

Na twaalf weken hard werken was het zover: de derdejaarsstudenten van International Studies rondden het consultancyprogramma ‘Practising International Studies’ (PRINS) af door hun advies te pitchen. Wij namen een kijkje bij de presentaties voor Free Press Unlimited.

PRINS is erop gericht om studenten te leren hoe ze hun academische vaardigheden kunnen inzetten in de praktijk. In groepsverband behandelen ze een consultancyvraagstuk van een organisatie uit het internationale veld. De opdrachtgevers variëren van het ministerie van Economische Zaken tot The International Union for Conservation of Nature.

In het Free Press Unlimited-project stonden media in ballingschap centraal: mediakanalen die door oorlog, censuur of onderdrukking niet langer kunnen opereren vanuit hun thuisland en daarom hun werkzaamheden voortzetten vanuit een ander land. ‘Het was onze taak om te onderzoeken hoe de FPU deze media kan helpen, zodat zij op lange termijn meer bestaanszekerheid hebben’, vertelt student Kakra Addo. ‘Onze groep adviseerde op het gebied van geestelijke gezondheid, communicatie tussen verschillende media in ballingschap en manieren om de financiering van de media te verbeteren.’

Ook bij de andere groepen valt de brede benadering van het probleem op. Aanbevelingen op alle niveaus passeren de revue, van betere internationale overlegstructuren tot meer aandacht voor de social media van een specifieke krant of radiozender. ‘Ik vond het leuk om te zien dat andere groepen het op een andere manier doen, al beantwoorden we allemaal dezelfde vraag’, zegt Nina Roesdi, die de presentatie voor haar groep voor haar rekening nam.

Communiceren, communiceren, communiceren

Tegelijkertijd zorgt die veelzijdigheid aan invalshoeken voor misschien wel de grootste uitdaging van het programma: de groep bij elkaar houden en tot één samenhangend eindproduct komen. ‘Je moet echt goed en veel met elkaar blijven communiceren, ook als het lekker loopt’, legt Nina uit. ‘Anders is er een kans dat iedereen ineens toch iets anders doet.’

‘Mijn communicatievaardigheden zijn het meest gegroeid door dit project’, vindt ook Malene Solheim. ‘We hebben tot nu vooral geleerd hoe je onderzoek doet. Met groepswerk zijn we minder in aanraking gekomen. Het vergt veel coördinatie om in zo’n grote groep te werken en samen een coherent stuk te maken. Gelukkig hadden wij groepsleiders die echt het hele project hebben samengebonden.’

Inspirerende uitdaging

Ook de andere studenten kijken tevreden terug op hun project. ‘Het was een uitdaging, maar over het algemeen vond ik het leuk: je draagt niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen om er een project van te maken waar we allemaal trots op kunnen zijn’, reflecteert Kakra.

‘Ik had nog nooit iets met consultancy gedaan, dus ik wist niet of het iets voor me was, maar ik heb het onwijs naar mijn zin gehad’, voegt Nina toe. Een baan als consultant behoort voor haar zeker tot de mogelijkheden. Voor Malene bracht het project een andere toekomstdroom. ‘Ik ben onder de indruk geraakt van de manier waarop de verschillende media voor de vrijheid van meningsuiting vechten en de spreekbuis van het volk zijn. Dat heeft me geïnspireerd om volgend jaar een journalistiekmaster te kiezen.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.