Studententeam wint Minecraft programmeerwedstrijd

Een programmeerwedstrijd in Minecraft? Dat bestaat echt! En nog beter nieuws: dit keer behaalde het studententeam Mike's Angels van LIACS de eerste plaats! Het team won hiervoor 500 dollar.

Van links naar rechts: Vincent Prins, Thera Smit, Arthur van der Staaij, Jelmer Prins en Julian Poelsma.

Het doel van de wedstrijd is het schrijven van een algoritme voor Minecraft. Het algoritme moet een interessante nederzetting creëren die zich kan aanpassen aan de wereldkaarten van Minecraft. De nederzetting wordt beoordeeld op aanpassingsvermogen, functionaliteit, verhaal en uiterlijk. De jury vond de inzending van Mike's Angels uitstekend vanwege het grote aantal functies. De nederzetting bevat kathedralen en zeilschepen, verschillende generatoren voor gebouwen, een stadsmuur, akkers en industriegebieden.

Een uitzicht op straatniveau van de stad.

Een nederzetting creëren

Om een nederzetting te genereren, gebruikten de studenten een agent-based simulatie waarin agents ontwikkelingen in de stad doorvoeren. Een agent die straten bouwt kan bijvoorbeeld straten uitbreiden, splitsen en verbinden. Woon-agents selecteren plekken voor huizen, bij voorkeur ver van vervuilende industrie. Voor het uiterlijk van gebouwen gebruikten de studenten verschillende algoritmen om grotere structuren te verbinden en te vormen.

Een schematische blauwdruk van een stad van bovenaf.

De nederzetting een verhaal geven

De wedstrijd kent heeft ook een sub-uitdaging die chronicle generation heet, waarbij geschiedenis en tekstinformatie over de stad wordt toegevoegd. Mike's Angels creëerden straat- en familienamen die overal in de stad op borden staan. Hiervoor maakten de studenten een naamgenerator op basis van Nederlandse namen en lieten die nieuwe namen genereren. Ook hier stond het studententeam op de eerste plaats.

Een spoor achterlaten

Mike's Angels wonnen niet alleen de wedstrijd, ze lieten ook een bijdrage achter voor latere generaties. Tijdens het werken aan de uitdaging ontwikkelden de studenten veel extra mogelijkheden voor het meegeleverde Python framework, zoals het opslaan en laden van modellen en verschillende manieren om blokken te plaatsen. Arthur van der Staaij zal doorgaan met het maken van uitbreidingen. Zo kunnen toekomstige deelnemers profiteren van het werk van de studenten.

De Generative Design in Minecraft Competition (GDMC) is een jaarlijkse wereldwijde wedstrijd georganiseerd door onderzoekers van verschillende universiteiten, waarin teams worden uitgedaagd om de beste AI-gegenereerde nederzetting te maken. De wedstrijdinzending is een verbeterde versie van een groepsproject uit het Game AI vak van Mike Preuss. Het team bestaat uit vijf masterstudenten Informatica: Vincent Prins, Thera Smit, Arthur van der Staaij, Jelmer Prins en Julian Poelsma.