Merel Wisselburg

Alexander van Oudenhoven: ‘Governance of Sustainability had ik zelf wel willen studeren’

Alexander van Oudenhoven is de kersverse onderwijsdirecteur (OD) van de master Governance of Sustainability. De studie gaat alweer haar vierde jaar in en Van Oudenhoven is razend enthousiast. Wat maakt dit zo’n bijzondere opleiding en wat zijn zijn plannen?

Ben je al gewend aan je nieuwe positie?

‘Ik heb net mijn eerste maand achter de rug en die is toch best snel voorbijgegaan. Ik gaf toevallig de afgelopen twee maanden les, en ben nu net klaar met het voorbereiden van een ander vak dat deze week is begonnen. Maar dat is niet erg. Ik denk juist dat het heel belangrijk is dat je als OD ook lesgeeft in je eigen programma.

Tegelijkertijd ben ik als OD ook betrokken bij de dagelijkse kwesties. Dingen zoals voorlichtingsdagen coördineren, leidinggeven aan studieadviseurs en praten met de studievereniging. Ik moet nog even kijken hoe dat allemaal gaat qua tijdsindeling, maar ik sta er gelukkig niet alleen voor.’

Wat maakt Governance of Sustainability zo’n bijzondere studie?

‘Om te beginnen vindt eigenlijk al het onderwijs van onze opleiding in Den Haag plaats, in samenwerking met de Faculty of Governance and Global Affairs. Voor mij heel prettig, want ik woon in Den Haag, maar ook goed voor ons onderwijs. Want de directe vraag naar onze expertise zit in Den Haag. Daar zitten de ministeries, de planbureaus, maar ook bijvoorbeeld consultancybureaus.

'Een ambitieuze opleiding trekt ambitieuze docenten aan.'

Verder is het een van de eerste zogenoemde ‘transdisciplinaire’ opleidingen die goedgekeurd is. Dat betekent dat we binnen de studie vanuit verschillende vakgebieden samenwerken om nieuwe ideeën, methoden of zelfs vakgebieden te creëren. We overstijgen als het ware de disciplines waar we op gebaseerd zijn.

Om dit te bewerkstelligen wordt ieder vak bij Governance of Sustainability gegeven door docenten van twee faculteiten. Dus je hebt nooit maar één persoon voor de klas staan die alleen iets weet van milieu en dan beleidsaspecten moet gaan uitleggen, of vice versa. Het feit dat die docenten ‘moeten’ samenwerken zorgt voor een divers en uniek lespakket. Dat is iets wat ik miste in mijn eigen studie.’

Fotograaf: Merel Wisselburg

Zou je de studie zelf gekozen hebben dan?

‘Ik denk daar grappig genoeg best wel vaak over na. Vanuit het oogpunt van mijn bachelor denk ik van wel. Ik heb milieukunde gedaan, waarbij je een hele sterke basis in bijvoorbeeld wiskunde, natuurkunde en hydrologie krijgt aangeleerd. Er zaten wel wat vakken over beleid in, maar ik kon die nooit zo goed verbinden met de natuurwetenschappelijke aspecten van de opleiding.

Het interessante is dan ook dat ik de vakken waarin ik nu les mag geven eigenlijk per ongeluk heb ontdekt. Bijvoorbeeld omdat ik op een gegeven moment bij de Verenigde Naties bevindingen moest gaan verdedigen. Als je daar geen training voor hebt gehad, dan kan je heel hard op je smoel gaan. Ik leid studenten op die met hun masterdiploma dat soort dingen veel beter in hun vingers hebben dan ik had na mijn PhD. Misschien wel zelfs na mijn postdoc.’

Wat is de volgende stap voor Governance of Sustainability?

‘Omdat COVID een steeds kleiner obstakel vormt, willen we ons weer meer gaan richten op de interactie met bedrijven en de overheid. Dit doen we bijvoorbeeld via de zogenoemde Sustainability Challenge, waarbij studenten in groepjes een bestaand duurzaamheidsprobleem van een opdrachtgever proberen op te lossen. Dat werkt een stuk beter in een fysieke setting dan via een schermpje vanuit de slaapkamer.

Voor studenten was het de afgelopen jaren best lastig om de connectie met het uiteindelijke werkveld te vinden. Ik vind het belangrijk dat we beter gaan uitdragen waar studenten kunnen belanden. Dankzij de eerste generaties alumni wordt dat beeld gelukkig steeds duidelijker. Zo kunnen we toekomstige studenten nog beter voorlichten over hun studiekeuze.’

Kijk je uit naar de komende jaren?

‘Enorm. Governance of Sustainability is een opleiding met veel contacturen die veel van haar docenten vraagt. Maar een ambitieuze opleiding trekt ambitieuze docenten aan en de toewijding van het hele team is echt waanzinnig. Dat is inspirerend, aanstekelijk, en iets waar ik graag aan bijdraag als onderwijsdirecteur.’