Joanne van der Leun herbenoemd als decaan Rechtsgeleerdheid

Prof. dr. Joanne van der Leun is tot september 2025 door het College van Bestuur van de Universiteit Leiden herbenoemd als decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Joanne van der Leun

'De brede waardering en steun van de faculteit voor Joanne draagt bij aan deze herbenoeming. Joanne heeft ook een waardevolle inbreng in het team van decanen die met ons college van bestuur de universiteit besturen. Ook landelijk is ze een sterk boegbeeld van rechten en criminologie. Met haar enthousiasme en haar vermogen mensen te verbinden, zal ze ook in de Europese Una Europa alliantie een rol van betekenis gaan spelen de komende jaren.' Hester Bijl, rector magnificus.

Decaan Joanne van der Leun 'Ik ben verheugd over het in mij gestelde vertrouwen en kijk uit naar de volgende termijn waarin het verbinden met andere disciplines en het vernieuwen van onze faculteit centraal staan. Samen met onze facultaire gemeenschap gaan we de komende periode aan de slag met onze strategie en de implementatie hiervan. Met elkaar kunnen we bijdragen aan de belangrijke thema’s inclusiviteit, duurzaamheid, open science, innovatief onderwijs op basis van de kernvisie en leiderschap.'

Het faculteitsbestuur

Het faculteitsbestuur gaat de komende periode door als team en zal op termijn opvolging van portefeuilles stapsgewijs laten plaatsvinden. In de maanden mei en juni 2023 zal Stefaan Van den Bogaert de decaan vervangen (i.v.m. verblijf in het buitenland van Joanne van der Leun).

Over Joanne van der Leun

Joanne van der Leun is als decaan voorzitter van de landelijke Raad van Decanen Rechtsgeleerdheid (RDR) en lid van het landelijk SSH beraad. Voor de Universiteit Leiden heeft zij zitting in de taskforce digitale economie van de Economic Board Zuid-Holland (EBZ) en Una Europa. Zij is hoogleraar Criminologie.