Universiteit zet zich in voor sigarettenvrije universiteitsterreinen met initiatief 'Peukenzee'

De afgelopen maanden heeft de universiteit de campagne ‘Rookvrije universiteit’ gevoerd vanwege het grote aantal peuken op en rondom de universiteitsterreinen. In het kader van deze campagne werden in juni, september en oktober actiedagen gevoerd om extra aandacht te vragen voor dit afvalprobleem.

Tijdens de drie actiedagen raapten zogenoemde Peukenjongens en Peukenmeiden van het initiatief Peukenzee sigarettenfilters op van de universiteitsterreinen. Hiermee wilde de universiteit zichtbaar maken hoeveel inspanning het kost om haar terreinen elke dag peukenvrij te houden. Peukenzee heeft als doel om sigarettenvervuiling te verminderen en bewustwording te creëren. Drie vragen aan Peukenzee.

Wat is jullie tijdens de actiedagen opgevallen?

"Voor het peukenrapen zijn we op zeven verschillente universiteitslocaties in Leiden geweest, elke keer op hetzelfde tijdstip tussen 11:00 en 13:00 uur. Dit tijdstip is in overleg met de Universiteit Leiden gekozen, omdat dit het moment is dat de meeste studenten pauze hebben en de mogelijkheid pakken om een sigaret te roken. Iets dat ons opviel tijdens het rapen, is dat het aantal peuken en rokers enorm verschilde per locatie."

"Het viel ons op dat op de locaties Wijnhaven, de Universiteitsbibliotheek en Van Steenis erg veel peuken op de grond lagen. Deze locaties worden gekenmerkt door hun zakelijke, chique aanzicht en omgeving. Dit voorkomen werd helaas gehinderd door de grote hoeveelheid rondslingerende peuken; binnen no time raapten we anderhalve kilo op. Daarnaast waren we ook aanwezig op de locatie Gorlaeus, een universiteitsterrein dat omringd wordt door een grote hoeveelheid groen en natuur. Het leek erop dat mensen zich al dan niet bewust aanpasten aan deze omgeving, want hier vonden we aanzienlijk minder peuken; de mensen die rookten, gooiden hun peuken in de prullenbakken. Een opvallend en interessant contrast met de andere locaties."

Wat gaan jullie doen met de peuken die de universiteit aan Peukenzee doneert?

"Peukenzee investeert in een project dat zich inzet voor de recyclen van sigarettenpeuken. Verder doen we in ons zogeheten circulaire ketenproject onderzoek naar de recyclemogelijkheden en zodoende hebben we een brilmontuur ontwikkeld dat gemaakt is van 100% gerecyclede sigarettenfilters. We doen ook onderzoek naar het reproduceren van sigarettenfilters naar een bindmiddel dat gebruikt kan worden voor cement en afval. Voorafgaand aan het recyclen en reproduceren van sigarettenfilters, worden de filters schoongemaakt en geselecteerd op bruikbaarheid. Deze schone onderdelen worden vervolgens opgestuurd naar een laboratorium waar onderzoek gedaan wordt naar hoe de microplastics uit de sigarettenfilters vervormd kunnen worden tot nieuw materiaal."

Wat zou je rokers of de universiteit willen meegeven op basis van jullie bevindingen?

"Wat we aan iedereen willen meegeven is dat het universiteitsterrein echt voor iedereen een fijnere plek wordt als peuken niet meer op de grond belanden. Als plantenbakken, stoeptegels en schuifdeuren niet meer onder de plastic filters komen te zitten, dan komt dat het karakter van de universiteit ten goede. Verder is het weggooien van je peuk op de grond enorm schadelijk voor het milieu en de natuur. De hoeveelheid peuken die we bij de Universiteit Leiden hebben opgehaald, is zonder meer het meeste van al onze samenwerkingspartners. Daarom is het juist zo mooi dat we elkaar kunnen steunen in de weg naar schone universiteitsterreinen."