‘Fundamentals’ stomen studenten klaar voor duurzaamheidsuitdagingen

Binnenkort gaan studenten van het LDE Bachelor Honours Programme Sustainability aan de slag met concrete duurzaamheidsuitdagingen. Maar eerst leerden ze een nieuwe manier van denken in de Fundamentals of Sustainability. “Je kunt je echt richten op wat nuttig is in de praktijk."

“Ik wil niet beginnen met een tegenvaller, maar dit is onze realiteit vandaag”, zegt Paul Behrens bij de slotsessie van het vak 'Fundamentals of Sustainability'. Er klinkt gegniffel onder de studenten omdat Pauls understatement verwijst naar een nogal cruciaal element van de cursus: de opwarming van de aarde. Het slotcollege gaat over het laatste stukje van de fundamentele duurzaamheidspuzzel: de ontwikkeling van maatstaven om duurzaamheid te meten.

Hoewel het al laat is en de meeste studenten al een lange dag achter de rug hebben, schrikt dit Behrens' enthousiasme niet af. “Avondlessen zijn ook niet mijn sterkste kant, dus ik kan me voorstellen dat jullie wat slaperig worden”, grapt Behrens. Zijn opgewekte energie en relevante casussen houden de studenten echter bezig. Behrens gaat zo op in zijn gepassioneerde lezing dat hij vervroegd moet afsluiten na “nog één voorbeeld”. Zo krijgt gastdocent Shivant Jhagroe – net zo gretig als Behrens – ook de kans om zijn verhaal te doen.

Praktisch en passievol

De afgelopen maanden hebben studenten van de Universiteit Leiden, de Technische Universiteit Delft en de Erasmus Universiteit kennisgemaakt met de grondbeginselen van duurzaamheid, onder begeleiding van onderzoekers van alle drie de instellingen. De docenten wisselden de colleges af, wat elke week zorgde voor een andere invalshoek. Naast duurzaamheid richtte de cursus zich ook op systeemdenken en systeemtransities. Zo leren studenten hoe ze verandering teweeg kunnen brengen in grote organisaties.

Terugkijkend prijzen studenten de opleiding om de praktijkgerichte en interdisciplinaire aanpak. “De docenten zijn erg passievol en enthousiast over hun onderwerpen, waardoor de colleges veel interessanter zijn dan andere colleges die ik heb bijgewoond”, aldus student Riley Coler. Programmacoördinator Esther van Ent kijkt met een glimlach terug op het vak. “Het was absoluut een uitdaging om zo'n grote samenwerking te coördineren.” Ze legt uit dat hoewel de universiteiten al eerder hebben samengewerkt, er meestal één was die het project leidde. “Deze keer draagt elke universiteit evenveel bij.”

Oefening baart kunst

Terwijl studenten dit deel van het honoursprogramma afronden, reflecteren ze op hoe de cursus Fundamentals hen heeft voorbereid op de tweede helft van het programma. Daarin zullen ze de grondbeginselen toepassen om duurzaamheidsuitdagingen op te lossen. Zo is een groepje uitgedaagd om het aantal vluchten terug te dringen die medewerkers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid maken.

De studenten beschrijven hoe de Fundamentals hen voorbereidden op deze uitdaging. “Omdat er geen examen is, heb ik vooral aantekeningen gemaakt die relevant waren voor onze challenge. In plaats van elk stukje informatie op te schrijven, waartoe ik me normaliter verplicht zou voelen. Hierdoor kun je echt focussen op wat in de praktijk nuttig is”, aldus Vanya Kahmann.

De groep heeft de eerste ontmoeting met het ministerie al gehad en staat te popelen om aan de slag te gaan, vertelt Maike Zink: “Het was heel tof om met ze aan tafel te zitten en de mogelijkheden te bespreken. Ze hebben zelfs al beloofd om de data te delen die ze hebben verzameld over de vluchten van hun werknemers.”

De toekomst

Of ze denken dit vak te kunnen gebruiken in hun latere loopbaan, verschilt per student. Coler en Kahmann, die beiden Urban Studies studeren, zijn optimistisch: “Het programma leert ons samenwerken met overheidsinstellingen en andere grote organisaties, wat een belangrijk onderdeel is van wat we in de toekomst zullen gaan doen. Daarom is het erg nuttig.” Hopelijk helpen programma's als deze de huidige generatie studenten om het hoofd te bieden aan de 'tegenvaller' van de opwarming van de aarde.

Tekst: Lynn Mans
Foto's: Buro JP