Leidse studenten naar finales International and European Tax Moot Court Competition

Een team van drie studenten fiscaal recht heeft zich geplaatst voor de finales van de meest prestigieuze wereldwijde pleitcompetitie op het terrein van internationaal en Europees belastingrecht.

Dominique, Marnix en Jean-Paul

MootCourt Trainingsprogramma

Het Leidse team, bestaande uit Dominique Beek, Marnix Louwinger en Jean-Paul van Toor, doet sinds september 2022 mee aan de wedstrijd die wordt georganiseerd door de Katholieke Universiteit Leuven (België). Aan de competitie mogen 24 universiteiten uit heel de wereld meedoen.

Coaches Esther Huiskers-Stoop en Judith Reijnen van de afdeling Belastingrecht hebben in samenwerking met de afdeling Moot Court een programma opgezet om de studenten bij deze competitie te begeleiden. Het programma bestaat uit drie werkgroepen en vier videotrainingen. In de werkgroepen bespreken de studenten elkaars processtukken: 'Ik hoopte meer out of the box te leren denken.' Tijdens de videotrainingen oefenen de studenten onder begeleiding van videotrainster Roos Schutte en de coaches met de presentatie van de feiten, het formuleren van de standpunten en het houden van pleidooi. 'Ieder heeft zijn eigen sterke punten, waarmee je elkaar kunt aanvullen.' De competitie is in het Engels, dus dat geldt ook voor de werkgroepen en videotrainingen.

Voorbereiding op de pleitdagen

Aan de hand van een door de organisatie verstrekte casus moesten de studenten eerst een schriftelijk memorandum schrijven; een beroepschrift namens het subteam van eisers en een verweerschrift namens het subteam van verweerders (de Belastingdienst). 'De Moot Court competitie is een mooie kans om samen naar één doel toe te werken: de fysieke pleitweek.' Begin januari zijn de memoranda ingediend en onlangs heeft de organisatie bekendgemaakt dat het Leidse team, als een van de overgebleven zestien universiteiten, mag meedoen aan de mondelinge finales die worden gehouden van 26 tot en met 31 maart 2023 in Leuven. 'Ik wilde mezelf aan het einde van mijn studie nog één keer uit mijn comfort zone trekken om te ontdekken of ik toch tot meer in staat ben dan ik zelf voor mogelijk hield.'

Ter voorbereiding op de pleitdagen leggen de studenten de laatste hand aan hun pleitnotities en oefenen ze met het presenteren daarvan. 'Het uitwerken van een casus van het begin tot het einde is een waardevolle praktische ervaring.' Het belooft een zeer spannende week te worden, niet alleen omdat de beleving die van een echte rechtszaak zal zijn, maar ook omdat er iedere dag teams zullen afvallen. 'De pleitdagen geven ook een mooie inkijk in de werkwijze van andere (internationale) studenten, wat weer tot nieuwe inzichten kan leiden.' Het bijwonen van de pleitdagen zal hoe dan ook een bijzondere ervaring zijn, waarbij de schriftelijke en mondelinge vaardigheden van de studenten tot het uiterste zullen worden beproefd, 'wat tijdens de studie zelf niet super uitgebreid aan bod komt'. Het team wordt bijzonder veel succes gewenst!