Corona-afstudeerders zetten alsnog handtekening in het Zweetkamertje

Een afstudeerceremonie op je studentenkamer achter je laptop is een enorme anticlimax. Veel studenten die tijdens de coronaperiode afstudeerden, konden hun studie niet feestelijk afsluiten. Om dit goed te maken, mochten ze op vrijdag 26 mei alsnog hun handtekening komen zetten in het Zweetkamertje.

Wie als eerste zijn handtekening zette is niet bekend, maar inmiddels is het een lange traditie en schreven vele duizenden afstudeerders hun naam of handtekening in het Zweetkamertje in het Academiegebouw. Voor de corona-afstudeerders kon deze traditie niet doorgaan. ‘Er bleef altijd iets knagen’, zegt Bob die in 2021 afstudeerde.

En zo dachten meer alumni erover. De respons nadat de uitnodiging was verstuurd om alsnog een handtekening te komen zetten was overweldigend. Over vier dagen verspreid komen 360 corona-afstudeerders langs in het Zweetkamertje. Er waren zelfs zoveel aanmeldingen dat er eerst een wachtlijst was. Inmiddels kunnen we meer mensen verwelkomen en kan je je nog aanmelden.

Eindelijk echt afsluiten

In het Academiegebouw heerst een feestelijke sfeer en zijn veel blije gezichten te zien. Bob heeft een net pak aangetrokken en kijkt goed rond in het Zweetkamertje voordat hij zijn naam hoog op de muur schrijft. ‘Voor de foto vind ik het leuk om op de ladder te gaan staan. Nu mijn naam er staat, heb ik mijn studie eindelijk mooi kunnen afsluiten.’

Zo voelt het ook voor Samuel. Hij is speciaal voor de gelegenheid uit Manchester overgekomen. ‘Ik was heel blij om af te studeren, maar dit maakt het helemaal af.’ Ook Jacqueline is blij dat ze haar studie nu ‘echt’ kan afsluiten. Zij moest in december 2020 in haar studentenkamer achter haar laptop haar verdediging doen. ‘Na zo hard werken, was dat echt een anticlimax. Ik kon mijn afstuderen helemaal niet vieren. Daarom vind ik het heel leuk dat dit is georganiseerd.’

Tekst: Dagmar Aarts