Rob Schilperoort Memorial onthuld op Leiden Bio Science Park

Op het Leiden Bio Science Park wordt zaterdag 16 september het Rob Schilperoort Memorial onthuld. De gigantische poort staat bij de entree van het park dat ook vernoemd is naar de initiatiefnemer van het Leiden Bio Science Park.

Hoogleraar Moleculaire Biologie Rob Schilperoort (1938 - 2012) was vooral geïnteresseerd in de genetische modificatie van planten. Zijn onderzoek naar plantentumoren bleek hiervoor van cruciaal belang. De veroorzaker van deze tumoren kan namelijk gebruikt worden als vehicle voor modificatie.

Aan de wieg van Leiden Bio Science Park

Schilperoort stond aan de wieg van het Leiden Bio Science Park (1984), waar hij graag bedrijvigheid en onderzoek op het gebied van plantveredeling zag ontstaan. Inmiddels is het bedrijventerrein vooral in zwang bij ondernemingen op het gebied van (bio)farmacie.

Architectenbureau Studio Hartzema schrijft over het Memorial: ‘Het portaal staat parallel aan de Wassenaarseweg waardoor de opening letterlijk een toegang vormt naar het Schilperoortpark. De twee delen die bij elkaar komen maken iets nieuws, een doorkijk, een blik in de toekomst.’

Onthulling en informatiemarkt

Het Rob Schilperoort Memorial wordt zaterdag officieel onthuld door Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van de Universiteit Leiden en wethouder Fleur Spijker. In het park is die dag van 11.00 tot 14.00 uur een informatiemarkt voor bewoners. Daar komen ook de laatste ontwikkelingen rond het Leiden Bio Science Park aan de orde.