Universiteit Leiden

nl en

Wat biedt het Leiden International Centre? (En hoe kan je zelf je internationale collega op weg helpen?)

Als internationale werknemer van de Universiteit Leiden kan het moeilijk zijn om te wennen aan de werkplek, de stad of Nederland in het algemeen. Het Leiden International Centre kan internationale werknemers helpen hun draai te vinden en het leven in het buitenland net iets makkelijker te maken. Hiervoor is ook de hulp van niet-internationale collega's nodig. Door hen hier bijvoorbeeld op te wijzen. Jenny Willcock, coördinator bij het Leiden International Centre, legt uit wat zij precies kunnen betekenen.

Wat is het Leiden International Centre?

'We zijn een non-profitorganisatie die wordt gefinancierd door onder andere de gemeenten waarmee we samenwerken, de universiteit, het LUMC. Praktisch gezien zijn we een centrum dat bestaat om internationals te helpen zich thuis te voelen in hun nieuwe baan. Dat doen we door gratis informatie en ondersteuning te bieden. Regio Leiden staat te springen om internationaal talent om te kunnen innoveren en te groeien. Het is dus eigenlijk een win-winsituatie: wij helpen internationale werknemers zich makkelijker te vestigen en als ze uiteindelijk besluiten te blijven, helpen wij de bedrijven dit internationale talent te behouden.'

Wat is specifiek jullie connectie met de Universiteit Leiden?

'De Universiteit Leiden is een van onze founding partners en financiert ons ook deels. In ruil daarvoor hebben we een overeenkomst met de universiteit dat we al hun Burgerservicenummer (BSN) registraties doen. Dus als je een nieuwe internationale werknemer bent die in Leiden woont, moet je op een bepaald moment contact met ons hebben gehad voor je BSN-registratie. Tijdens de BSN-afspraak is er ook een half uur tijd om vragen te stellen aan onze helpdesk en ontvang je een welkomsttasje. We richten ons op de kennismigranten in de regio Leiden, dus niet alleen in de stad, maar ook expats die, bijvoorbeeld, werken op het Leiden Bio Science Park.'

Welke diensten bieden jullie, naast BSN-registratie?

'Op onze website staat veel nuttige informatie en we hebben ook een helpdesk. We kunnen mensen helpen met vragen over gezondheidszorg, hun rijbewijs, we kunnen zelfs helpen je partner te begeleiden bij het vinden van een baan in Nederland... Je kunt bij ons terecht met al je vragen als je aankomt, je bezig bent om je te settelen, of als je hier al een paar jaar woont. We hebben meer dan 45 partners, dus als we je niet direct kunnen helpen, kunnen we je altijd naar een van hen doorverwijzen. We kunnen je bijvoorbeeld helpen bij het vinden van een betrouwbare woningmakelaar of financieel adviseur. Onze partners organiseren ook gratis evenementen, bijvoorbeeld rond februari hebben we een workshop over het invullen van je belastingen, en sinds kort komt er elke week iemand langs om gratis hypotheekspreekuren te houden.

Naast deze meer praktische diensten organiseren we ook gratis sociale evenementen bedoeld om op een laagdrempelige manier nieuwe mensen te ontmoeten en vrienden te maken. Ik kan elke internationale werknemer van harte aanbevelen om naar een van deze 'meet & mingle'-evenementen, zoals ze worden genoemd, te komen. De hele tijd nieuwe contacten proberen te leggen kan behoorlijk vermoeiend zijn en deze evenementen zijn opgezet om het sociaal belastende proces van vrienden maken en connecties te leggen een stuk gemakkelijker te maken. Het zijn heel open en ontspannen evenementen waar iedereen welkom is.'

De LIC helpdesk | Foto door Simone Both

Waar kunnen mensen deze evenementen vinden?

'Onze website bevat alle informatie, variërend van visa, officiële procedures, gezondheidszorg en kinderen & scholen tot vrije tijd, dagelijks leven en een uitgebreide evenementenkalender. Hierop staan zowel evenementen die door ons worden georganiseerd als alle andere evenementen in Leiden waarvoor je geen Nederlands hoeft te kunnen spreken, zoals tentoonstellingen, buitenactiviteiten en festivals.'

Hoe kun je het beste contact met jullie opnemen?

'Voor BSN-afspraken en onze inloopspreekuren kun je ons vinden in het LEVEL-gebouw. We bieden ook de optie om videogesprekken te houden.  Maar de beste en makkelijkste manier om ons te benaderen is door een e-mail te sturen via helpdesk@leideninternationalcentre.nl.'

Heb je nog tips voor internationale werknemers die net zijn aangekomen?

'Ik heb het al eerder gezegd en kan het niet vaak genoeg herhalen: kom naar de sociale activiteiten zoals de maandelijkse Meet & Mingle. Het is belangrijk om hier een netwerk op te bouwen om je thuis te voelen. Vooral ook om internationals te ontmoeten die hier al een tijdje zijn. Het kan heel nuttig en geruststellend zijn om te zien hoe zij zijn ingeburgerd en zij kunnen jou ook helpen om je wat sneller thuis te voelen. Onze volgende Meet & Mingle op 7 september is ook bedoeld voor Nederlanders die in Leiden wonen.'

Help je internationale collega's op weg

Heb je een nieuwe internationale collega? Realiseer je dat het lastig kan zijn om je weg te vinden als je de taal niet spreekt. Zo zijn er afdelingen die werken met een buddy-systeem voor nieuwe internationale medewerkers. Wat is de voertaal op jullie afdeling? Wees je ervan bewust in welke taal je communiceert in afdelingsvergaderingen, e-mails of gesprekjes bij de koffieautomaat. Maak hierover afspraken met elkaar. En wijs ze eens op de activiteiten van het Leiden International Centre. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.