Alumnus Rennie Roos: ‘Ik wil me bezighouden met het hedendaagse Indonesië’

Alumnus Rennie Roos woont en werkt in Indonesië. Hoe kwam hij daar terecht, wat doet hij er en wat drijft hem? ‘Ik wil graag anderen de kansen geven die ik ook gekregen heb.’

Rennie Roos

Rennie Roos (33) studeerde tussen 2009 en 2013 Talen en culturen van Indonesië in Leiden. Zijn studietijd herinnert hij zich vooral als ‘heel gezellig’. ‘Het was een klein clubje studenten. Ik heb sommige colleges in mijn eentje gevolgd’, vertelt hij via Teams vanuit Jakarta.

Hij is momenteel bezig om vanuit Bali naar de hoofdstad te verhuizen voor een nieuwe baan. Sinds zijn studie is hij actief in Indonesië. Aanvankelijk een paar maanden hier en een paar daar, maar inmiddels heeft hij zich permanent in Indonesië gevestigd.

Een levensveranderende studie

Aanvankelijk had hij geen specifiek carrièredoel voor ogen met zijn studie. Hij had het advies gekregen eerst maar een bachelor te doen nadat hij niet door de selectie om piloot te worden was gekomen. Een extra taal leren leek hem leuk, een vriendin van de middelbare school studeerde ook Indonesisch en zelf had hij wel een link met het land: zijn oma was er geboren.

Een bachelor, een extra semester aan de Gadjah Mada Universiteit in Yogyakarta, Indonesië, en een master Politics, Society and Economy of Asia in Leiden later was het duidelijk voor Roos dat piloot worden niet langer tot zijn ambities hoorde. ‘Ik heb zoveel leuke mensen ontmoet in Indonesië dat ik er ben blijven hangen en er mijn werk van gemaakt heb.’ Zo heeft Roos al tijdens zijn studie het Indonesia Nederland Youth Society (INYS) opgericht, ‘een platform voor jonge mensen uit Indonesië en Nederland die vooruit kijken’ en op 19 oktober zijn tienjarige jubileum viert met een bijeenkomst in Jakarta en Den Haag.

In de relatie tussen beide landen ging het steeds weer over de geschiedenis en hoe beladen die is, merkte Roos. ‘Ik wilde me juist bezighouden met het hedendaagse Indonesië en Nederland: jonge mensen met goede ideeën. Laten we daarmee aan de slag gaan, in plaats van continu oude koeien uit de sloot halen.’ Roos is nog steeds voorzitter van de Raad van Toezicht van het INYS en nodigt studenten die iets met Azië of internationale relaties doen van harte uit om mee te denken of te overwegen in het bestuur te gaan.

Young Expert Programma

Problemen oplossen

Roos vertelt dat hij graag in Indonesië werkt vanwege de impact die hij er kan maken. ‘Er zijn hier gewoon veel grotere uitdagingen dan in Nederland, alleen al omdat de schaal van Indonesië veel groter is.’ De afgelopen twee jaar werkte hij als consultant en trainer op Bali, bij MDF Training & Consultancy dat advies geeft aan bedrijven om inclusief, sociaal en duurzaam te worden. Ook zat hij in het Young Expert Programma (YEP) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat zich richt op het behalen van de Sustainable Development Goals van de VN.

Momenteel werkt hij bij Enviu, een organisatie die wereldwijd start-ups opbouwt. Hij ondersteunt start-ups in Indonesië die zich bezig houden met de reductie van plastic afval. ‘Als je hier in Jakarta op Bantar Gebang, de grootste vuilnisbelt in Zuidoost-Azië, staat zie je opeens heel duidelijk hoe slecht we met onze planeet omgaan. Mijn taak is om daar een kleine bijdrage aan te leveren.’

Investeren in anderen

In de toekomst zou Roos graag zelf een organisatie op willen zetten waarmee hij wereldwijd kan investeren in andere mensen: ‘Om ervoor te zorgen dat andere mensen de kansen krijgen die ik ook gekregen heb. Ik wil graag anderen inspireren, ze een podium bieden of ondersteunen om het beste uit zichzelf te halen.’

Mensen toegang geven tot onderwijs bijvoorbeeld of tot financiële middelen en het juiste netwerk om een goed business-idee te realiseren. ‘Uiteindelijk gaat het om elkaar ondersteunen en de wereld een beetje mooier maken.’