Kinderrechtenactiviste Graça Machel spreekt in Leiden over rechtvaardigheid tussen generaties

De Mozambikaanse oud-politica en kinderrechtenactiviste Graça Machel spreekt 27 oktober bij de Universiteit Leiden over haar werk. In 2021 kreeg Machel een Leids eredoctoraat vanwege haar inspanningen voor de rechten van kinderen en vrouwen in Afrika en daarbuiten.

Na haar lezing discussieert ze met onderzoekers van de universiteit, de VN en het Afrika-Studiecentrum Leiden over het thema intergenerationele rechtvaardigheid en mensenrechten in een tijd van planetaire crises in Afrika.

Extreme weersomstandigheden en voedselonzekerheid vormen een onmiddellijke bedreiging voor het leven en de bestaansmiddelen van gemeenschappen. Intergenerationele rechtvaardigheid dwingt om te erkennen dat onze acties (en het uitblijven van acties) vandaag, ingrijpende gevolgen hebben voor de generaties na ons. Het roept op om een bredere blik te hanteren en een evenwicht te vinden tussen de rechten en behoeften die er nu zijn en de plicht om het milieu te beschermen, zodat ook toekomstige generaties van hun rechten kunnen genieten.

Machel benadrukt consequent het belang van het zien van de kwetsbaarheid van kinderen en het erkennen van hun veerkracht. Kinderen dragen een onevenredig zware last in tijden van conflicten en ondervinden de blijvende gevolgen van pandemieën en endemische infectieziekten. Veel kinderen, vooral meisjes, ervaren geweld, uitsluiting en discriminatie op basis van ontheemding, handicap, etniciteit of aansluiting bij extremistische groeperingen. Toch blijven kinderen de voorvechters van rechtvaardigheid tussen generaties, dagen ze maatschappelijke stigma's uit en bieden ze innovatieve oplossingen voor uitdagingen. Hun stemmen verdienen volgens Machel gehoord en serieus genomen te worden.

Bannerfoto: Fronteiras Braskem do Pensamento