Openluchtbioscoop, exposities en meer: de kunstcommissie FdR

Het KOG biedt veel meer dan juridische kennisoverdracht alleen. De kunstcommissie van de faculteit zorgt daarnaast ook voor zintuigprikkelende activiteiten op en om de faculteit. In het nieuwe academisch jaar trapten zij af met een openluchtbioscoop en een expositie van foto's en haiku's.

De openluchtbioscoop was open voor studenten, medewerkers en omwonenden

Openluchtbioscoop

Een heldere zomerse avond, een fietsenstalling omgetoverd tot bioscoopzaal en Erin Brockovich geprojecteerd op de muur van het Kamerlingh Onnes Gebouw. Op donderdag 7 september organiseerde de facultaire kunstcommissie voor de eerste keer een openluchtbioscoop voor het KOG.

In de film werd een miljoenenbedrijf voor de rechter gesleept door een alleenstaande moeder en haar leidinggevende. Het bedrijf had chemische stoffen in het drinkwater geloosd waardoor zo'n 600 burgers verschillende ziektes hadden opgelopen. Het verhaal gaf bij aanwezigen aanleiding tot gesprekken over Nederlandse rechtszaken, zoals momenteel de situatie rondom het bedrijf Chemours.

De expositie Tijdsgeest is te zien in de C-gang

Expositie tijdsgeest

Vlak voor de filmavond vond ook de opening van een nieuwe tentoonstelling in de C-gang plaats, met als thema ‘Tijdsgeest’. De tentoonstelling werd gepresenteerd in samenwerking met het LAFV (Leidse amateur fotografen vereniging) en de Haiku Kern Leiden. De fotografen werden uitgedaagd om hun hedendaagse tijdsgeest te visualiseren. Deze zijn vervolgens door de Haiku Kern Leiden voorzien van bijpassende Haiku’s. Een haiku is een gedicht bestaande uit drie regels waarvan de eerste en de derde regel vijf lettergrepen heeft en de middelste zeven. Kom het de komende weken nog bekijken in de C-gang.

De leden van de kunstcommissie

Kunstcommissie

Deze mooie initiatieven zijn te danken aan de kunstcommissie van de faculteit. Aankomend jaar zullen zij nog meer exposities verzorgen, dus houd hun Instagram in de gaten. Hoor je nu voor het eerst van de kunstcommissie? Zij stellen zich graag aan je voor:

Pascal Lemoine, mediathecaris Bibliotheek Rechten (voorzitter)

Emke Clifford Kocq van Breugel, procescoördinator UB

Marian Hoeber, instituutscoördinator publiekrecht