Keuzegids: zes topopleidingen Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden heeft zes bachelor-topopleidingen, aldus de Keuzegids universiteiten 2024 die op 30 november 2023 verschijnt. De Leidse universiteit staat hierdoor opnieuw op de derde plaats van de brede universiteiten met de meeste topopleidingen.

Het gaat in Leiden en Den Haag om de volgende topopleidingen:

• Liberal Arts and Sciences: Global Challenges (in Den Haag)
  • Duitse taal en cultuur
  • Griekse en Latijnse taal en cultuur
  • Nederlandse taal en cultuur
  • Biomedische wetenschappen
  • Klinische Technologie (deze opleiding is een samenwerking met de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam)

Trots op dit resultaat

Rector Hester Bijl is trots op de scores van de Leidse universiteit in de Keuzegids. ‘Onze bacheloropleidingen in Leiden en Den Haag doen het in het algemeen ook dit jaar weer goed in de Keuzegids. Ik feliciteer de medewerkers en studenten van onze zes topopleidingen in het bijzonder van harte met dit mooie resultaat.’

De (jaarlijkse) Keuzegids bevat het actuele opleidingsaanbod van universitaire bacheloropleidingen, met aandacht voor inhoudelijke verschillen. De scores zijn onder meer gebaseerd op studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) die studenten jaarlijks invullen. In 2023 is de enquête ingevuld door ruim 289.000 studenten.  De Keuzegids bevat ook informatie over instroom, doorstroom en arbeidsmarktperspectieven voor de verschillende opleidingen.

Brede universiteiten

De Universiteit Leiden bezet met dit resultaat de derde plaats van de zes brede universiteiten in de ranglijst. Alleen de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen staan boven Leiden op respectievelijk de eerste en tweede plaats. De verschillen tussen de universiteiten zijn klein. De meeste instellingen scoren met hun BA-opleidingen wederom binnen de marge van het landelijk gemiddelde, aldus de Keuzegids.

Over de hele linie scoort de Universiteit Leiden vergeleken met de andere brede universiteiten bovengemiddeld in het vakgebied ‘interdisciplinair’. Ook gooit de Leidse universiteit dus hoge ogen met verschillende taal- en cultuuropleidingen, en daarnaast met liberal arts and sciences: global challenges in Den Haag en biomedische wetenschappen.