Studenten bouwen software voor echte klanten
Studenten doen praktijkervaring op en klanten krijgen een oplossing voor hun software-vraag: het studenten-softwarebedrijf LUDev slaat twee vliegen in één klap. ‘Via LUDev leren studenten wat er naast programmeren nog meer komt kijken bij de ontwikkeling van software.’ Interesse? Je kunt nu nieuwe projecten aandragen voor 2024.
Bij het derdejaars-bachelorvak Software Engeneering leren informaticastudenten software te ontwikkelen voor échte klanten. Universitair docent Alfons Laarman zette het vak op: ‘Het biedt een belangrijke verbinding met de arbeidsmarkt. We dagen studenten uit om in teamverband met hun programmeer-skills iets te maken dat voldoet aan de wensen van de klant. Zo legt het de link tussen theorie en praktijk.’
Wie volgen het vak Software Engineering?
Het vak Software engineering is een derdejaars-bachlorvak voor studenten van de opleidingen opleidingen Informatica, Bioinformatica, Informatica & Economie en Data Science and Artificial Intelligence.
LUDev: de schakel tussen student en klant
Laarman: ‘Al snel bleek dat studenten het extra uitdagend vonden om te werken voor échte klanten, en niet voor een door ons bedachte opdracht. Daarom hebben we LUDev opgericht: een virtueel softwarebedrijf, volledig gerund door studenten.’
‘Ons bedrijf koppelt studenten aan partners van zowel binnen als buiten de universiteit,’ zegt Aart Rosmolen, vierdejaars-bachelorstudent Bioinformatica en Chief Operational Officer van LUDev. ‘Dat kunnen onderzoeksgroepen zijn, maar ook commerciële bedrijven. In het portfolio van LUDev zitten naast veel interne projecten onder andere opdrachten van het LUMC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en de Belastingdienst.
Van studentproject tot bruikbaar product
‘Een mooi voorbeeld van een commerciële partij is het maritiem ingenieursbedrijf C-Job’, vertelt Sven van Dam, vierdejaars bachelorstudent Informatica en Chief Commercial Officer van LUDev. ‘Het bedrijf was op zoek naar software om het optimale lichtgewicht van nieuwe schepen te schatten en hun data te visualiseren. Een groepje van vijf studenten heeft daar een tool voor bedacht die C-Job nog steeds gebruikt.’
Er rolt dus best wel eens een bruikbaar product uit een samenwerking. ‘Maar’, zegt Van Dam, ‘de meeste studenten doen dit voor de eerste keer, en er is beperkte tijd. Daarom is het eindresultaat niet altijd een volwaardig product.’ Laarman: ‘Maar meestal lukt het de studenten om ten minste een prototype te implementeren. Klanten kunnen daar dan verder mee aan de slag.’
Uitbreidingsplannen: meer samenwerkingen, meer disciplines
Inmiddels is LUDev uitgegroeid tot een losstaand virtueel bedrijf. Laarman: ‘We werken veel samen met verschillende vakken binnen de master ICT in Business & the Public Sector. Masterstudenten nemen dan de rol op van onafhankelijk adviseur, waarbij ze bijvoorbeeld de kwaliteit van de bachelorprojecten bewaken. We willen ook graag samenwerken met informatica-vakken aan de Hogeschool Leiden. Zo kunnen we de studenten verder uitdagen met samenwerkingen tussen diverse teams en misschien zelfs een competitie!’
Ook zou LUDev in de toekomst willen uitbreiden naar andere disciplines. Rosmolen: ‘Zodat we ook andere problemen kunnen oplossen, niet alleen software-specifiek. Denk bijvoorbeeld aan wiskunde-vraagstukken in het bedrijfsleven. Zo kunnen nog meer studenten ervaring opdoen in de praktijk.’
Automatisch software ontwikkelen en borstkankergenen in beeld brengen
Vorig jaar volgden Rosmolen en Van Dam zelf het vak Software Engineering. Van Dam werkte voor ‘klant’ LIACS aan ‘Next-Generation UML-software’: ‘Een project waarbij AI automatisch software ontwikkelt en we dus ontwikkelaars ontlasten.’ Rosmolen: ‘Ik studeer Bio-informatica, dus heb gewerkt aan het visualiseren van data over borstkankergenen voor onderzoekers van het LACDR. Met onze software kun je de gewenste data selecteren en daar automatisch allerlei plots en grafieken van maken.’
Rosmolen en zijn groepje konden makkelijk schakelen met hun ‘klanten’ die een paar verdiepingen boven hen zaten. ‘Dan liepen we even langs en bespraken we wat er anders kon, of wat bijvoorbeeld biologisch gezien niet klopte.’
‘Het gaat er niet per se om hoe je het beste een algoritme schrijft.’
Alles rondóm het programmeren
En dat is precies de meerwaarde die LUDev biedt: het toepassen van theorie in de praktijk. Van Dam: ‘Het gaat juist om alles rondóm het programmeren. Het gaat niet per se om hoe je het beste een algoritme schrijft, of een bepaald probleem optimaliseert, maar meer hoe je bijvoorbeeld in teamverband werkt aan één project. Hoe documenteer je dat netjes. Hoe communiceer je met een klant? Eigenlijk al het niet-technische eromheen.’
Professor Joost Visser van de master ICT in Business & the Public Sector is het daarmee eens: ‘In de praktijk vindt softwareontwikkeling nooit plaats in een vacuüm. Er is altijd sprake van een team, gebruikers, een bedrijfsomgeving. Dat brengt beperking en uitdagingen met zich mee. Via LUDev maken studenten uitgebreid kennis met deze aspecten.’
‘Het is mooi om te zien hoe studenten deze uitdaging zelfstandig aanpakken,’ zegt Laarman. ‘Hoeveel kennis ze vaak al hebben opgedaan, binnen hun studie en daarbuiten. Het vak stimuleert de uitwisseling van die kennis en ervaring, waardoor studenten op allerlei vlakken nieuwe en waardevolle skills ontwikkelen.’
Extra handen nodig bij het ontwikkelen van software voor je (onderzoeks)project? LUDev helpt!
Extra ondersteuning nodig bij de ontwikkeling van software voor uw project? Maak gebruikt van de expertise van LUDev!
Deadline aanmelden projecten: 1 januari
Tijdspad: projecten lopen van februari tot juni 2024.
Voor commerciële bedrijven vraagt LUDev een starttarief van 1.000 euro en een extra bedrag voor het intellectuele eigendom als je de software daadwerkelijk wilt overnemen. Voor niet-commerciële doeleinden is deelname gratis.