Universiteit Leiden

nl en

‘De vragen en ideeën van studenten maken mij ook een betere onderzoeker’

'Yamila Miguel brengt een enorm enthousiasme met zich mee dat ons aansteekt tijdens haar colleges’, zeggen haar studenten. ‘Ze inspireert ons als wetenschappers in spe.’ De astronome geeft masterstudenten sterrenkunde met veel passie en interactie les over exoplaneten. Ze is genomineerd voor de facultaire onderwijsprijs Docent van het jaar.

Wat betekent deze nominatie voor jou?

‘Dat studenten me hiervoor genomineerd hebben, betekent dat ze mijn lessen en manier van lesgeven leuk vinden. Dat alleen al geeft me het gevoel dat ik een winnaar ben, of ik de prijs nu uiteindelijk krijg of niet. Ik ben hier ontzettend blij mee want het betekent dat ik op goede weg ben. Ik vind het namelijk heel belangrijk dat studenten met plezier leren en zich vermaken tijdens mijn lessen.’

Wat maakt onderwijs geven leuk voor jou?

‘Lesgeven geeft me houvast, het is leuk om te doen en ik leer er zelf ook veel van. Ongeacht het onderwerp dat ik geef, leer ik altijd nieuwe dingen wanneer ik mijn lessen voorbereid. De ideeën en vragen van studenten zetten me aan het denken en helpen me om problemen vanuit een ander perspectief te bekijken. Dat maakt me ook een betere onderzoeker. Daarnaast vind ik het ook leuk om contact te maken met de studenten. Lesgeven is voor mij een manier om plezier te hebben, nieuwe ideeën op te doen en natuurlijk om de volgende generatie Exo-planeteers te vormen!’
 

Vakken

Miguel geeft een mastervak over exoplaneten. Exoplaneten zijn planeten die draaien om een andere ster dan de zon. Het vak leert studenten over de fysica van de binnenkant en atmosferen van planeten. Zowel voor planeten van het zonnestelsel als voor exoplaneten.

 Wat was voor jou een bijzonder onderwijsmoment?

‘Genomineerd zijn voor deze prijs voelt heel bijzonder. En het geeft me voldoening wanneer studenten besluiten om een deel van hun onderzoeksprojecten over exoplaneten te doen omdat ze mijn cursus leuk vonden!’

Hoe haal je het beste uit je studenten?

‘Betrokkenheid in de les vind ik erg belangrijk. Ik stel veel vragen aan de studenten in plaats van alleen de antwoorden te geven. Ik vind het interessant om dan naar hun ideeën te luisteren. Voor de les geef ik ze wetenschappelijke artikelen om te presenteren en samen te bespreken. Dat zijn zowel artikelen over fundamenteel onderzoek als over recent onderzoek. Ik wil de lessen verbinden met onderzoek in het vakgebied dat momenteel plaatsvindt.

Tot slot maak ik leuke opdrachten zodat ze met plezier kunnen leren. In de laatste les worden ze bijvoorbeeld in teams verdeeld en moet elk team onderzoek doen naar een bepaald type planeet (bijv. reuzenplaneten, aardse planeten, enz.) en hun bevindingen vervolgens presenteren. Dat moeten ze op een leuke en originele manier doen. In de loop der jaren heb ik al leerlingen gehad die het presenteerden aan de hand van een "reisbureau", verschillende "tv-programma's" en zelfs iemand die een verhaal voorlas! Dat is een erg leuke afsluiting van de lessen.’

Heb je een tip voor andere docenten?

‘Ik denk dat een goede docent iemand is die samen met de studenten leert en ook interesse heeft in hun manier van denken. Daarnaast moet je een boeiende en enthousiaste spreker zijn die houdt van het onderwerp waar je les over geeft! Als je er geen plezier in hebt, zien leerlingen dat terug in het resultaat.

Ik denk ook dat een goede docent het welzijn van zijn studenten belangrijk vindt en erkent dat het ook mensen zijn met behoeften en problemen. Dat in gedachten houden is belangrijk om vooroordelen te bestrijden en iedereen de kans te geven zich op een veilige manier uit te drukken.’

Juryproces

Onze studenten spelen een belangrijke rol in deze verkiezing: studentleden van de opleidingscommissies nomineren hun favoriete docent. De voorzitters van onze studieverenigingen en de assessor van het faculteitsbestuur vormen de jury en beslissen wie de facultaire onderwijsprijs krijgt.

Alle facultaire prijzen worden uitgereikt tijdens de nieuwjaarsreceptie van 9 januari.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.