Kim Schuurman wint de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs voor bescherming kinderrechten in online gaming

De Kinderrechtenscriptieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de student met de beste masterscriptie van Nederland of België op het gebied van kinderrechten. De prijs is een initiatief van Defence for Children en de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden.

Op 15 december heeft Kim Schuurman de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2023 gewonnen met haar scriptie Game Design: No Child’s Play. Deze prijs voor de beste masterscriptie op het terrein van kinderrechten wordt jaarlijks, dit jaar voor de elfde keer, uitgereikt door Defence for Children Nederland in samenwerking met de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden. Professor Jaap Doek, naamgever van de prijs en voorzitter van de jury: 'Het was een fotofinish dit jaar. Kim kwam met haar scriptie over online videogames net iets eerder over de streep dan de rest. Voor de jury was het lezen van haar onderzoek een learning experience: het is duidelijk dat een kindvriendelijker design van online games de komende jaren veel aandacht hoort te krijgen.'

Game Design: No Child’s Play

De jury, bestaande uit vijf kinderrechtenexperts, koos de scriptie van Kim uit een top van zes genomineerden. Kims onderzoek richt zich op de vraag hoe kinderrechten in de context van online videogames het best bevorderd en beschermd kunnen worden. Ze constateert dat online videogames inmiddels zo zijn ontworpen dat de gamer ‘als vanzelf’ meer tijd, informatie en geld in het spel steekt. Kinderen zijn daar extra kwetsbaar voor. Daarom hebben ze in de online spelomgeving bescherming nodig tegen economische uitbuiting en schending van hun recht op privacy. Daartegenover staat het recht van kinderen om online videogames te kunnen spelen, al dan niet samen met anderen. Een balans, zo concludeert Kim, tussen bescherming en het recht op spelen in de online speeltuin is de gamechanger die nodig is voor een kindvriendelijker ontwerp van online videogames.

Kims scriptie is beloond met een vrij te besteden bedrag van € 500,- en een georganiseerde reis naar Genève inclusief een bezoek aan het VN-Kinderrechtencomité.

Uitreiking

Voordat professor Jaap Doek de winnaar bekendmaakte, verwelkomden Ton Liefaard, hoogleraar kinderrechten, en Mirjam Blaak, directeur-bestuurder van Defence for Children Nederland, de aanwezigen. Na het welkomstwoord volgde een lezing door internationaal mensenrechtenadvocaat dr. Mikiko Otani, lid en voormalig voorzitter van het VN-Kinderrechtencomité. Ze vertelde over haar onderzoek naar kinderen in gewapende conflicten en benadrukte de noodzaak om schendingen van hun rechten zo snel mogelijk aan de kaak te stellen. Daarna was het woord aan de zes jonge kandidaten, die hun genomineerde scripties met verve wisten toe te lichten.

Meer te weten komen?

Dit artikel is een licht-bewerkte versie van het artikel dat eerder op de website van de co-initiefnemer van de prijs, Defence for Children, is geplaatst en werd geschreven samen met de afdeling Jeugdrecht. Via de link naar het artikel kun je onder andere ook luisteren naar een radioitem van Sleutelstad Radio over de uitreiking van de prijs.

Foto bovenaan het artikel: Oleg Ivanov via Unsplash+.

Kim Schuurman met de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs (foto door Daniella van Bergen)