Student Support blikt terug op 2023: studententijd als meest oprechte en betekenisvolle tijd van je leven

Een Student Livingroom, gratis menstruatieproducten en verschillende evenementen. Het afgelopen jaar heeft het Student Support Team van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid zich ingezet om de faculteit een sociaal veilige en toegankelijke plek te maken voor elke student. Zij blikken hier graag met je op terug.

Studeren is de mooiste tijd van je leven. Deze uitspraak is vast geen nieuwtje voor veel Leidse studenten. Vaak draait het hierbij om positieve aspecten, zoals het maken van nieuwe vrienden en genieten van meer vrijheid. Helaas blijven lastige keuzes, stressvolle periodes en prestatiedruk vaak onderbelicht, terwijl ze wel degelijk deel uitmaken van het studentenleven en een behoorlijke impact kunnen hebben op je mentale welzijn.

Het Student Support Team bestaat uit 7 enthousiaste studenten onder leiding van D&I en Student Wellbeing Officer Susanne Deen. Wij streven ernaar een leeromgeving te creëren waarin je je verbonden voelt met anderen, waar successen maar ook uitdagingen, lastige keuzes en twijfels gedeeld kunnen worden. Op deze manier wordt jouw studententijd de meest oprechte en betekenisvolle periode van je leven!

Om dit te bereiken, hebben we het afgelopen jaar hard gewerkt aan verschillende projecten, workshops en evenementen om studentenwelzijn, diversiteit en inclusie binnen de faculteit te verbeteren. Met plezier kijken wij terug op evenementen zoals het D&I Career Event, een inspiratievolle lezing over Identiteit, diverse Taalcafé-sessies, een Bioscoopavond en een Boardgame Night.

Niet te vergeten is het feit dat de Student Living Room sinds de start druk wordt bezocht voor koffiepauzes, gezellige praatjes, spelletjes, een goed boek of soms gewoon even rust. Ook vind je hier dagelijks een Peer Support Student, die jou helpt bij zowel grote als kleine vragen of gewoonweg een luisterend oor biedt.

Op het KOG is er veel gedaan om de faciliteiten voor verbetering van mentaal en fysiek welzijn uit te breiden. Sinds september 2023 worden er gratis menstruatieproducten aangeboden op alle vrouwen- en all-gender toiletten in het KOG en de Sterrewacht. Er is een nieuwe stilteruimte en kolfruimte gerealiseerd, en er zijn meer overleg- en studeerplekken gecreëerd.

Met veel plezier streven we ernaar elke student op onze faculteit een solide basis te bieden op het gebied van studentenwelzijn, diversiteit en inclusie. Ons doel is een faculteit te creëren waar elke student zich welkom voelt en zich volledig kan ontwikkelen. Uiteindelijk willen we gezamenlijk met iedereen een leeromgeving creëren waarin iedere student zichzelf kan zijn en elkaar ondersteunt in uitdagende momenten.

Voor het Student Support Team in de Student Living Room was 2023 een mooi en succesvol jaar. Wij kijken met trots terug op de georganiseerde projecten. Zowel de successen als de leermomenten. Over dat laatste gesproken, 2024 staat voor de deur, en we zijn er klaar voor met een reeks nieuwe evenementen in de Student Living Room. Heb jij nog goede ideeën voor evenementen die niet mogen ontbreken? Laat het weten via studentsupport@law.leidenuniv.nl.

Fijne feestdagen en een gezond nieuw jaar toegewenst aan iedereen!