Meijerslezing en Nieuwjaarsreceptie 2024

Op donderdag 11 januari 2024 vond de jaarlijkse Meijerslezing plaats en werden de Meijersprijzen en de Van Wersch Springplankprijs uitgereikt. Interim Vice-decaan Onderzoek Janine Ubink opende de lezing voor een goedgevulde zaal. Traditiegetrouw blikte ze terug op het wetenschappelijk jaar 2023. Ook gaf ze een kort inkijkje in wat er voor 2024 op de wetenschapsagenda staat.

Hilde Wermink en Jim Been

Dit jaar werd tijdens de Meijerslezing het interdisciplinaire onderzoek van Hilde Wermink, universitair hoofddocent Strafrecht en Criminologie, en Jim Been, universitair hoofddocent Economie, uitgelicht. Hun voordracht ging over de effecten van korte gevangenisstraffen. Wat blijkt? Bij korte gevangenisstraffen gaan daders vaker opnieuw de fout in en plegen zij meer strafbare feiten dan wanneer zij een taakstraf opgelegd krijgen. Bovendien kost deze straf de maatschappij naar schatting jaarlijks ruim €400 miljoen.

Meijersprijzen

Vervolgens werden de Meijersprijzen uitgereikt aan de wetenschappers die van ieder onderzoeksprogramma het best gepubliceerde artikel hadden geschreven. Hieronder de namen van de winnaars van de Meijersprijzen 2024 en de artikelen:

• Sophie Koning – ‘(Re)defining conflicts: democratic legitimacy in socially sensitive court cases
  • Niels Demper – ‘Rechterlijke toetsing van lagere regelgeving aan rechtsbeginselen
  • Lianne Baars – The Salience of Salt Water: An ITLOS Advisory Opinion at the Ocean-Climate Nexus
  • Eva Nave – ‘Countering online hate speech: How does human rights due diligence impact terms of service?’
  • Federica Casano en Tim van Brederode – ‘EU Public Intervention in the Energy Market: A Stroke of Good Luck or Misfortune?
  • Lars van Doorn - 'Wishing for more: technological change, the rise of involuntary part-time employment and the role of active labour market policies'
  • Jorieke Manenschijn - 'Transformatieve constitutionele wijzigingen: Lessen voor de weerbare rechtsstaat uit het Verenigd Koninkrijk'
  • Barbora Budinská - 'Duty of Care as a Judicial Review Tool for SSM Composite Procedures'
V.l.n.r.: Federica Casano, Lars van Doorn, Eva Nave, Jorieke Manenschijn, Niels Demper, Lianne Baars en Sophie Koning (Tim van Brederode en Barbara Budinskà zijn prijswinnaars maar staan niet op de foto).

Van Wersch Springplankprijs

De Meijersprijswinnaars dongen gezamenlijk mee naar nóg een prijs: de Van Wersch Springplankprijs. Dit jaar waren er twee winnaars: Federica Casano en Tim van Brederode.  Hun artikel ‘EU Public Intervention in the Energy Market: A Stroke of Good Luck or Misfortune?’ ging volgens de jury: ‘over een zeer actuele vraag van groot, budgettair en maatschappelijk belang: welke overheidsmaatregelen zijn legitiem om de enorm gestegen energielasten te helpen verlichten?’ Casano en Van Brederode wonnen gezamenlijk een geldbedrag van €10.000 om te besteden aan hun beider onderzoek.

Dhr. van Wersch en één van de prijswinnaars Federica Casano (Tim van Brederode kon helaas niet aanwezig zijn)

Nieuwjaarsreceptie

In de Receptiekamer van het Academiegebouw vond de Nieuwjaarsreceptie plaats, traditioneel na de Meijerslezing. De decaan Suzan Stoter heette iedereen welkom en kondigde het programma van de middag aan. Professor Bart Krans reikte de facultaire masterscriptieprijzen uit. Ook dit jaar waren de geldprijzen, van respectievelijk €600, €800 en €1000, beschikbaar gesteld door Stichting Oukha.

1e prijs voor Bente Meijer overhandigt door prof. Bart Krans

1e prijs – Bente Meijer

A response to the unanswered call for justice from the Yazidi women. What viable possibilities exist for obtaining justice for the Yazidi women by establishing a hybrid tribunal?

Scriptiebegeleider: Jens Iverson, universitair docent internationaal publiekrecht en internationaal strafrecht.

2e prijs voor Jitske Hoekstra (haar vriend nam de honneurs waar)

2e prijs – Jitske Hoekstra

‘CBAM, een onderzoek naar de doeltreffendheid van het mechanisme voor koolstofgrenscorrectie van de Europese Unie’

Scriptiebegeleider: Rens Pieterse, universitair docent Belastingrecht.

3e prijs voor Michiel Smit

3e prijs – Michiel Smit

‘De slag om Duitse goodwill
Een verkennend rechtshistorisch onderzoek naar het beheer van door de Nederlandse Staat onteigende Duitse merken (1945-1955)

Scriptiebegeleider: Dirk Visser, hoogleraar Intellectueel Eigendomsrecht.

Nieuwjaarsrede decaan

Na de scriptieprijsuitreiking was het tijd voor de afronding van het decanaat van Joanne van der Leun. Ter beschouwing van de feestelijke middag gaf Suzan Stoter een verbindende boodschap mee:

Graag wil ik aan het begin van het 449e jaar dat deze universiteit zal bestaan, nog wel het volgende met u willen delen:

Het is fantastisch om met u allen te mogen samenwerken aan de ontwikkeling van een zo mooie faculteit die zo’n lange en rijke geschiedenis heeft, maar die geschiedenis is niet vanzelfsprekend en daarop moeten we niet leunen.

Het is heden – wellicht in deze tijden meer dan ooit – aan ons om die geschiedenis een goede toekomst te geven. Om dat te kunnen doen, moeten we ons bewust zijn van elkaar, van tijd, van wat tijd doet met wel of juist niet handelen en moeten we die tijd met elkaar goed inzetten en benutten.

Ik zie ernaar uit om de tijd die het nieuwe jaar ons brengt, samen met u te benutten en wens u allen een succesvol, gezond en inspirerend nieuwjaar toe!