Afdeling Jeugdrecht wordt Jeugdrecht en Gezondheidsrecht

Het Faculteitsbestuur en het Instituut voor Privaatrecht zijn akkoord gegaan met een samenvoeging van het jeugdrecht, internationale kinderrechten en het gezondheidsrecht, tot de Afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht.

Onze faculteit kent al geruime tijd een afdeling Jeugdrecht. De afdeling verzorgt wetenschappelijk onderzoek en onderwijs op het gebied van het Nederlandse jeugdrecht en internationale kinderrechten. Met haar onderwijs en onderzoek heeft de afdeling in Nederland en ook internationaal een unieke positie opgebouwd. En ze is nog steeds volop in ontwikkeling. Ze speelt een rol bij tal van maatschappelijke kwesties, zoals kindermishandeling, jeugdzorg en jeugdcriminaliteit. Prof. Mariëlle Bruning geeft al sinds 2004 leiding aan het jeugdrecht van de afdeling. Prof. Ton Liefaard is sinds 2012 hoogleraar op de UNICEF-leerstoel Kinderrechten. Hij is voorzitter van de afdeling en geeft leiding aan het kinderrechtenonderwijs en -onderzoek.

Inmiddels is binnen onze faculteit ook het gezondheidsrecht steeds belangrijker geworden. In 2022 werd Mirjam Sombroek van Doorm benoemd tot hoogleraar Recht en Gezondheid. Met een groeiende groep van docenten en onderzoekers werkt zij vanuit een sterk interdisciplinair perspectief nauw samen met de afdelingen Jeugdrecht, Civiel recht en eLaw. Buiten de rechtenfaculteit gaat het vooral om samenwerking met het LUMC en de Franse universiteiten Paris 1 Panthéon-Sorbonne en Paris 2 Panthéon-Assas.

Er was al langer een wens om het Jeugdrecht en het gezondheidsrecht tot één afdeling te maken. Vorige week zijn het Faculteitsbestuur en het Instituut voor Privaatrecht akkoord gegaan met een samenvoeging van het jeugdrecht, internationale kinderrechten en het gezondheidsrecht, tot de Afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht.

Mirjam Sombroek, hoogleraar Recht en Gezondheid: 'Ik ben zo blij met dit besluit. Als groep werkten we al intensief samen met de collega’s van Jeugdrecht. Deze samenvoeging gaat ons helpen in de samenwerking met elkaar en ook met anderen binnen en buiten de faculteit. Ik kijk daar enorm naar uit.'

Ton Liefaard, afdelingsvoorzitter: 'Door deze samenvoeging kunnen de drie vakgebieden zich goed verder ontwikkelen en krachten bundelen. Binnen de wetenschap en in de maatschappij is grote behoefte aan kennis op deze terreinen. Ik kijk enorm uit naar de samenwerking met het team van Mirjam. We gaan er iets heel moois van maken.'