Universitaire verkiezingen: op deze studentenpartijen kun je stemmen

De universitaire verkiezingen komen er weer aan! Duurzaamheid, inclusiviteit, studentenwelzijn: waar vind jij dat meer aandacht aan mag worden besteed? Van 22 tot en met 25 april kun je stemmen wie jou als student vertegenwoordigt in de Universiteitsraad en je faculteitsraad. Lees verder en maak kennis met de 6 studentenpartijen.

Zowel studenten als medewerkers van de universiteit zijn vertegenwoordigd in de medezeggenschapsorganen. De Universiteitsraad volgt het College van Bestuur kritisch, geeft advies en beslist mee over belangrijke onderwerpen. De faculteitsraad is een klankbord voor het faculteitsbestuur, en heeft instemmings- en adviesrecht over allerlei zaken die de faculteit aangaan.

Sta je op de verkiezingsdatum als student ingeschreven bij de Universiteit Leiden? Dan mag je stemmen voor de Universiteitsraad en je faculteitsraad. Niet elke partij heeft kandidaten voor iedere faculteitsraad. Wie er voor jouw faculteit verkiesbaar zijn, lees je op de verkiezingswebsite.

Sami Kaldoun Katkhouda

DSP - SC

Lijsttrekker Democratische Studentenpartij: Sami Kaldoun Katkhouda

DSP staat voor 1 Universiteit, in 2 steden, zonder dubbele standaarden. We staan voor de kwaliteit van jouw onderwijs en je welzijn, maar we weten ook dat niet iedereen gelijke kansen heeft. Wij zorgden als eersten voor de directe vertegenwoordiging van internationale studenten in de Universiteitsraad en hebben Campus Den Haag een plek aan tafel gegeven. Wij geloven in: geen debat over studenten, zonder studenten, en zijn niet bang om een kritische stem te zijn. Of het nu gaat om het verbreken van banden met de fossiele industrie of om een stem te zijn voor studenten geraakt door oorlog. Je moet je thuis voelen op de campus, je mening gehoord en discriminatie niet getolereerd. Samen met studentenpartij SC zijn we hier om jouw stem op de universiteit op te eisen. Stem DSP-SC

Website DSP - The Hague
Instagram DSP - The Hague

Ebrar Kaya

Lijsttrekker StudentenCollectief: Ebrar Kaya

Klaar voor verandering? Welkom bij het StudentenCollectief (SC), waar we niet alleen een groep maar een beweging zijn. Met een missie om te dekoloniseren, te decarboniseren en te democratiseren, pakken we de macht terug voor studenten.

Stel je voor: een universiteit waar banden met de fossiele industrie verbroken zijn, waar loondiscriminatie tegen studenten verleden tijd is, en waar elke student toegang heeft tot studieruimtes en universiteitsgebouwen. Dit is de visie die we nastreven en we doen het niet alleen. Samen met de Democratische Studentenpartij (DSP) dagen we de status quo uit als lijst DSP-SC.
Doe met ons mee in het hervormen van onze universiteit en onze plaats in de samenleving terug te nemen. Bekijk ons manifest voor een volledige lijst van onze eisen en laten we samen geschiedenis schrijven!

Instagram StudentenCollectief
Linktree StudentenCollectief

Friso Croon

Ondernemende Studenten Leiden (ONS)

Lijsttrekker: Friso Croon

Bij Ondernemende Studenten Leiden (ONS) zijn we toegewijd aan de actieve student en aan het streven naar een duurzame universiteit. Wij geloven in meer dan alleen studeren; we geloven in de verrijking die het Leidse verenigingsleven biedt aan onze unieke studentenstad. Onze focus ligt op de extracurriculaire groei van iedere student. We benaderen het universiteitsbeleid kritisch en zetten ons in voor verduurzaming van de Universiteit Leiden. Ons doel is een inclusieve universiteit waar het welzijn van zowel studenten als docenten prioriteit heeft. Kies voor verandering, kies voor groei, kies voor duurzaamheid. Stem op ONS!

Instagram ONS

Lijst Vooruitstrevende Studenten (LVS)

Lijsttrekker: Albert Taal

LVS maakt zich sterk voor iedere student. Namens studenten in Leiden en Den Haag staan wij voor inclusie, welzijn en een kritische blik op onze universiteit. Wij kijken verder dan de collegezaal en willen dat de universiteit je – naast je studie – ook een fijne plek kan bieden. Daarom pleiten wij voor betere communicatie tussen de universiteit en haar studenten, grotere focus op studentmentoren en studiebegeleiders, een sterk digitaliseringsbeleid, betere duurzaamheid en bovenal een samenkomst tussen internationale studenten en Nederlandse studenten. Stem deze verkiezingen op LVS en laat je stem binnen de Universiteit horen!

Website LVS
Instagram LVS

Femke Spaargaren

Partij voor Bèta en Medische Studenten (PBMS)

Lijsttrekker: Femke Spaargaren

De Partij voor Bèta en Medische Studenten (PBMS) geeft het LUMC en FWN een stem op zowel universitair als facultair niveau, en met succes! Afgelopen jaar hebben wij als grootste partij veel kunnen bereiken. Zo hebben we het inschrijven voor vakken makkelijker gemaakt en de herbevestiging voor tentamens laten verdwijnen. Ook hebben we betaalbaarheid van het USC op de agenda gezet en staan wij voor studenten die actief zijn naast hun studie, zoals ondernemers en sporters. De grote veranderingen van de universiteit bereik je niet alleen. Van studieadviseurs en faculteiten tot studenten- en studieverenigingen: PBMS zit met veel groepen om tafel en is betrokken bij wat er allemaal speelt. We zitten op alle onderwijslagen, zijn constructief en onze deur staat altijd open voor nieuwe ideeën en initiatieven.

Instagram PBMS

Liberale Studenten Partij (LSP)

Lijsttrekker: Bas Knapp

Instagram LSP