Universiteit Leiden

nl en
Studentenwebsite Neerlandistiek (MA)

Arjan Louwen wint LUS Onderwijsprijs: ‘Een docent die uitblinkt in passie en toewijding’

Universitair docent Arjan Louwen heeft de prestigieuze LUS Onderwijsprijs van Universiteit Leiden gewonnen. De prijs, jaarlijks uitgereikt door het Leids Universitair Studentenplatform (LUS), is een eerbetoon aan docenten die uitblinken in hun onderwijs. Voor Louwen was de nominatie al een bekroning op zich. ‘Het is de grootste waardering die je kunt krijgen als docent.’

Passie en toewijding

Arjan Louwen is een docent die uitblinkt in passie en toewijding. Zijn colleges bruisen van energie en betrokkenheid, waardoor studenten zich echt gezien en gehoord voelen. Zo zei een student bij het LUS Symposium: ‘Hij is ongelooflijk begripvol en veruit de beste docent die wij hebben.’ Hij brengt zijn stof niet alleen over dankzij zijn bevlogenheid maar weet ook moeiteloos zijn eigen praktijk in zijn colleges te verwerken. Zijn studenten zijn lovend over hem: Arjan weet niet alleen te onderwijzen, maar ook te inspireren.

Jelle de Boer, voorzitter van het Leids Universitair Studentenplatform overhandigt Arjan Louwen de oorkonde.

Van veld naar collegezaal

Louwen staat bekend om zijn energieke, persoonlijke en praktijkgerichte manier van lesgeven. Zijn colleges zijn geen monologen, maar ervaringen waarin studenten worden meegenomen in de wereld van de archeologie. ‘Ik zie onderwijs als de kern van wat we doen hier,’ legt hij uit. ‘Wetenschap en onderwijs gaan hand in hand, maar we zijn hier ook om jonge mensen mee te nemen in het enthousiasme voor het vak.’

Voor Louwen is het essentieel om het werkveld voelbaar te maken in de collegezaal. ‘Ik neem altijd mijn camera mee het veld in. Dan laat ik in colleges foto’s en filmpjes zien van eigen projecten, met persoonlijke verhalen en anekdotes erbij. Zo wordt iets wat abstract klinkt ineens concreet en tastbaar. Studenten prikken snel door iets heen. Het moet echt zijn. Daarom ben ik ook altijd gewoon mezelf. What you see is what you get. 100% Arjan, met oprecht enthousiasme.’

Arjan Louwen (links) geeft uitleg aan een student tijdens de Field School in Oss.

Studenten betrekken

Louwen benadrukt het belang van actieve betrokkenheid in plaats van passief luisteren.
‘Ik probeer altijd de zaal erbij te betrekken. Ik laat een veldwerksituatie zien en vraag: hoe zou jij dat aanpakken? Zo wordt het tweerichtingsverkeer, geen eenrichtingscollege. Je merkt dat studenten dan echt gaan meedenken.’

Dat veldcomponent is volgens hem ook precies wat het vak zo bijzonder maakt.
‘In de archeologie gaan we op veldwerk, we verblijven op locatie, je werkt écht samen met studenten. Dat schept een ander soort band. Je ziet van dichtbij hoe studenten groeien. Ze maken daar een stap naar volwassenheid en ik mag daar een stukje van meekrijgen. Dat is een voorrecht.’

Arjan Louwen geeft studenten instructies over het meten en lezen van een profiel.

Prijs met betekenis

Op 19 juni gaf Louwen samen met de andere twee finalisten een proefcollege in PLNT. Zijn bijdrage? Een ‘Crash Course in Coring’: een poging om het veld letterlijk de collegezaal in te trekken. ‘Het was een hele leuke middag. De andere kandidaten waren ook leuke mensen. Het voelde als een viering van het onderwijs.’

Onderwijs met impact

Louwen spreekt met bewondering over eerdere genomineerden uit de Faculteit der Archeologie, zoals David Fontijn, Aris Politopoulos, Marike van Aerde en Dennis Braekmans. Zelf werd Louwen opgeleid door Fontijn. ‘Zijn manier van college geven neem je onbewust mee. Dat enthousiasme, dat nuchtere. Het past bij mij. Anders wordt het een act.’ Louwen droeg zijn speech na het ontvangen van de onderwijsprijs op aan zijn mentor David Fontijn.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.