Leidse uitwisseling voor virtuele uitwisselingen: ‘We willen ecologisch bewuste wereldburgers afleveren’
Sinds een aantal jaar organiseert hoogleraar Dario Fazzi virtuele uitwisselingen voor studenten met verschillende Amerikaanse universiteiten. Nu ontvangt hij een beurs van het Erasmus +-programma om de virtuele component van zijn onderwijs verder uit te bouwen.
‘In de afgelopen jaren hebben we verschillende beurzen gebruikt om een samenwerking op te zetten tussen Nederlandse studenten en diverse Amerikaanse universiteiten’, vertelt Fazzi. ‘Tijdens virtuele uitwisselingen werkten Nederlandse studenten samen met studenten in de Verenigde Staten aan projecten over ecologische degradatie en de reacties daarop van lokale gemeenschappen en autoriteiten.’
De studenten geven hun resultaten vorm in Google Maps. ‘Ze zochten de ecologisch kwetsbare plaatsen op en schreven daar content over’, vertelt Fazzi. ‘Toen ze die vervolgens online presenteerden, realiseerden we ons dat zij eigenlijk korte clips over deze plekken hadden gemaakt. Zo ontstond het idee om een aantal van deze plaatsen daadwerkelijk te filmen en er in combinatie met de studentencontent een interactieve video van te maken, waarmee we een immersive learning experience konden creëren.’ Studenten maken bij dergelijke colleges bijvoorbeeld gebruik van VR-brillen om zich onder te dompelen in de stof.
Consortium
Een subsidie van het Erasmus+-programma maakt het nu mogelijk om deze aanpak uit te breiden. In samenwerking met het Nederlandse Roosevelt Institute for American Studies, de Belgische organisatie Media and Learning Association, en universiteiten in Madrid, Helsinki, en Bologna gaat Fazzi een zogeheten Education for Sustainable Development-programma ontwerpen waarin Europese studenten kunnen samenwerken met Amerikaanse. ‘We hebben gebruikgemaakt van het Una Europa-netwerk waar Leiden al deel van uitmaakt’, vertelt Fazzi. ‘We beginnen in januari met een reeks trainingen voor de betrokken medewerkers om beter om te leren gaan met virtuele uitwisselingen en de inzet van virtual reality in het hoger onderwijs. Vervolgens hopen we in de herfst de eerste pilots te gaan draaien, waarbij studenten zullen samenwerken met universiteiten aan de Amerikaanse oostkust.’
Transferable skills
Fazzi hoopt dat op deze manier nog meer studenten in aanraking komen met ecologische democratie. ‘Ik zou graag zien dat studenten leren dat een gezonde ecologische politiek, de beschikking over de juiste ecologische informatie en de bescherming van ecologische rechten beginnen op lokaal niveau, maar wereldwijde effecten kunnen hebben’, zegt Fazzi. ‘De virtuele uitwisseling is daarvoor een handig instrument, dat eenvoudig kan worden ingepast in bestaande colleges. We gebruiken vooral alledaagse, gebruiksvriendelijke systemen zoals Google Maps. Daardoor raken studenten snel betrokken en ontwikkelen ze transferable skills, zoals interculturele communicatie.’