Universiteit Leiden

nl en

Studentenaccount

Als student aan de Universiteit Leiden krijg je een studentenaccount (ULCN-account), waarmee je toegang hebt tot allerlei systemen, waaronder uMail, uSis, Blackboard, de catalogi van de bibliotheek en tot de fysieke werkplekken op de universiteit.

Gebruikersnaam & wachtwoord

Je accountgegevens ontvangen

Na aanmelding via Studielink of de studentenadministratie ontvang je je gebruikersnaam per e-mail of brief. De gebruikersnaam is je studentnummer met een kleine letter “s” ervoor. Eventueel ontvang je ook een tijdelijk wachtwoord. 

Heb je geen accountgegevens ontvangen? Neem dan contact op met de ISSC Helpdesk of de Frontoffice Studentenzaken. Controleer dan ook meteen even of je adresgegevens in Studielink juist zijn, zodat je toekomstige post niet misloopt!

De e-mail of brief met je accountgegevens wordt verzonden naar het geregistreerde e-mailadres of correspondentieadres dat in Studielink staat. Let erop dat je je account pas kunt gebruiken, nadat je via Account Self Service je wachtwoord hebt ingesteld.

Je moet in Account Self Service ook enkele beveiligingsvragen invoeren, zodat je zelf je wachtwoord kunt resetten als je dit vergeten bent of als het verlopen is. Je kunt daar ook je mobiele telefoonnummer opgeven, zodat je indien nodig in de toekomst een nieuw wachtwoord per sms kunt ontvangen.

Problemen met inloggen?

Als het je niet lukt om in te loggen, bekijk dan het studenten-FAQ voor tips bij problemen met inloggen.

Wachtwoord wijzigen

Het wachtwoord moet regelmatig worden gewijzigd. Je krijgt hiervoor per e-mail een melding. Je kunt je wachtwoord wijzigen in Account Self Service.

Wachtwoord vergeten of verlopen?

Indien je je wachtwoord bent vergeten of het is verlopen, kun je dit op twee manieren resetten.

1. Account Self Service: je kunt je wachtwoord zelf resetten door het correct beantwoorden van je eerder ingestelde beveiligingsvragen.
2. Helpdesk: je kunt online een nieuw wachtwoord aanvragen of contact opnemen met een helpdesk. Je kunt je nieuwe wachtwoord op de volgende manieren ontvangen:

  • Per post. Controleer eerst je adresgegevens in Studielink.
  • Per sms. Deze optie is alleen beschikbaar indien je in een eerder stadium je mobiele nummer in Account Self Service hebt opgegeven.
  • Persoonlijk bij een helpdeskbalie. Neem altijd je LU-Card of ander geldig legitimatiebewijs mee!

Gedragscode

Het gebruik van je account en de universitaire ICT-voorzieningen is gebonden aan een gedragscode. Als je met je account inlogt op een universitaire ICT-voorziening ga je hiermee akkoord. Bij vermeend misbruik kunnen maatregelen worden genomen. 

LU-Card

Wanneer je gaat studeren aan de Universiteit Leiden moet je direct een LU-Card aanvragen. Dit is een pas die je gebruikt als:

  • Legitimatiebewijs van de Universiteit Leiden
  • Bibliotheekkaart van de UBL
  • Print- en kopieerkaart
  • Toegangskaart tot gebouwen en ruimtes
  • Toegangskaart tot parkeerterreinen
  • Toegangskaart tot de Hortus Botanicus

Je LU-Card is géén bewijs van inschrijving, maar is dus wel erg belangrijk. Op termijn breidt de universiteit de mogelijkheden van de LU-Card ook nog uit, zodat die bijvoorbeeld te gebruiken is voor controle bij tentamens. Als je begint met studeren aan de Universiteit Leiden moet je daarom direct je LU-Card aanvragen. Let op! Zorg ervoor dat het correspondentieadres in uSis klopt. Klopt dit niet? Pas het dan aan en wacht een dag met het aanvragen van je LU-Card, zodat die op het juiste adres wordt afgeleverd.

Aanvragen

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je eerst een pasfoto uploaden. Deze pasfoto moet voldoen aan de eisen zoals die aan je paspoortfoto worden gesteld. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken. Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar het correspondentieadres. Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de UBL.

De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!