Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe komt het dat ik mijn collegekaart nog niet ontvangen heb?

Als je geen collegekaart hebt ontvangen maar je staat wel ingeschreven dan kan dit een aantal oorzaken hebben:

  • Je inschrijving is nog niet voltooid, check je inschrijfstatus in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken
  • Je adres in Studielink klopt niet (pas je correspondentieadres in Studielink aan en vraag een nieuwe collegekaart aan bij het Frontoffice Studentenzaken.
  • Er is iets misgegaan met de verzending van je collegekaart.

 

Meer informatie

Waar vind ik de Steunpunten voor de LU-Card?

Met vragen en persoonlijke hulp over je LU-Card kun je terecht bij Steunpunten LU-Card. Deze zijn te vinden op diverse lokaties binnen de universiteit.

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Log in op uSis en ga naar het scherm ‘Bevestiging’. Geef aan dat je de start van je studie wilt uitstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het Admissions Office via het contactformulier hieronder.
  2. Je hoort vervolgens van het Admissions Office wat je moet doen om je aan te melden voor een latere startdatum. Meestal hoef je hiervoor geen nieuwe documenten in te sturen of application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder.
Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Wat is de uMailbox en hoe beheer ik die?

Zodra je volledig bent geregistreerd bij de Universiteit Leiden krijg je een uMailadres en toegang tot de mailbox, waarop je kunt inloggen met je studentenaccount.

Je uMailadres bestaat uit je initialen, tussenvoegsel(s) en achternaam, met puntjes ertussen. Dubbele mailadressen krijgen een volgnummer.  

Alles over uMail lees je op de studentenwebsite onder de "Studiefaciliteiten".

Meer informatie

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?

Bekijk op de studentenwebsite de pagina's StudiefaciliteitenOndersteuning en Handleidingen en formulieren.

Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan.
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen.
  • je inschrijving voltooid is; check je status in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken. Pas als je inschrijving is voltooid, kun je een LU-Card aanvragen.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe komt het dat ik mijn collegekaart nog niet ontvangen heb?

Als je geen collegekaart hebt ontvangen maar je staat wel ingeschreven dan kan dit een aantal oorzaken hebben:

  • Je inschrijving is nog niet voltooid, check je inschrijfstatus in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken
  • Je adres in Studielink klopt niet (pas je correspondentieadres in Studielink aan en vraag een nieuwe collegekaart aan bij het Frontoffice Studentenzaken.
  • Er is iets misgegaan met de verzending van je collegekaart.

 

Meer informatie

Waar vind ik de Steunpunten voor de LU-Card?

Met vragen en persoonlijke hulp over je LU-Card kun je terecht bij Steunpunten LU-Card. Deze zijn te vinden op diverse lokaties binnen de universiteit.

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Log in op uSis en ga naar het scherm ‘Bevestiging’. Geef aan dat je de start van je studie wilt uitstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het Admissions Office via het contactformulier hieronder.
  2. Je hoort vervolgens van het Admissions Office wat je moet doen om je aan te melden voor een latere startdatum. Meestal hoef je hiervoor geen nieuwe documenten in te sturen of application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder.
Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Wat is de uMailbox en hoe beheer ik die?

Zodra je volledig bent geregistreerd bij de Universiteit Leiden krijg je een uMailadres en toegang tot de mailbox, waarop je kunt inloggen met je studentenaccount.

Je uMailadres bestaat uit je initialen, tussenvoegsel(s) en achternaam, met puntjes ertussen. Dubbele mailadressen krijgen een volgnummer.  

Alles over uMail lees je op de studentenwebsite onder de "Studiefaciliteiten".

Meer informatie

Ik heb een Studielinkaccount aangemaakt zonder DigiD, en heb problemen met inloggen. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om je account te activeren of om in te loggen? Probeer dan onderstaande tips. Kom je er alsnog niet uit? Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie onderaan).

Geen activatiemail ontvangen
Nadat je je account hebt aangemaakt, kan het twee uur duren voor je de activatiemail ontvangt. Ontvang je geen activatiemail? Probeer je account dan opnieuw te activeren.

Account geactiveerd, maar inloggen lukt niet
Ga naar Studielink, kies ‘Log in zonder DigiD’ en klik op ‘Wachtwoord vergeten’. Je ontvangt binnen twee uur een e-mail met instructies om een nieuw wachtwoord in te stellen. Stel een nieuw wachtwoord in en probeer opnieuw in te loggen.

De website laadt niet na inloggen
Probeer het volgende:
  • Log in op een desktopcomputer, in plaats van op een mobiel apparaat. Gebruik als browser Chrome of Firefox.
  • Verwijder je browser cache, geschiedenis en cookies. Zorg dat Javascript geactiveerd is. Bekijk in de helpfunctie van je browser hoe je dat doet.
  • Heb je de tijd- en datuminstelling van je apparaat handmatig ingesteld? Zet de instelling dan terug naar automatisch. Soms werkt een veilige login namelijk alleen met automatische tijd- en datuminstelling.
Per ongeluk een tweede Studielinkaccount aangemaakt
In Studielink kan iedere student maar één account hebben. Als je per ongeluk een tweede account hebt aangemaakt, komt je aanmelding niet aan bij de Universiteit Leiden. Je ontvangt dan geen inloggegevens (die ontvang je normaal gesproken binnen 24 uur). In dat geval moet je ons vragen om je twee accounts samen te voegen en te heractiveren. Neem hiervoor contact op met het Frontoffice Studentenzaken (zie hieronder).

Neem contact op met het Frontoffice Studentenzaken
Heb je bovenstaande tips allemaal geprobeerd, en ervaar je nog steeds problemen?
Neem dan contact op met het Frontoffice Studentenzaken. Stuur eventueel screenshots mee van de foutmelding(en) die je krijgt.

Waar kan ik heen met vragen over ICT-zaken, zoals Brightspace, mijn studentenaccount en uMail?

Bekijk op de studentenwebsite de pagina's StudiefaciliteitenOndersteuning en Handleidingen en formulieren.

Vind je daar het antwoord op je vraag niet, stel je vraag dan via de Helpdesk Portal.

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan.
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen.
  • je inschrijving voltooid is; check je status in Studielink of bij de Frontoffice Studentenzaken. Pas als je inschrijving is voltooid, kun je een LU-Card aanvragen.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.