Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Waar vind ik vacatures voor een bijbaan bij de universiteit?

Bijbanen bij de universiteit worden meestal via Jobmotion geregeld, het interne uitzendbureau van de Universiteit Leiden. Je kunt je via de Jobmotion website aanmelden voor de studentenpool.

Meer links naar websites met bijbanen vind je op LU Career Zone.

Wanneer heb ik recht op restitutie van collegegeld als ik niet het hele jaar heb gestudeerd?

Als je je via Studielink uitschrijft vóór 31 mei, met als uiterlijke ingangsdatum 1 juni, kan je restitutie aanvragen over de maanden waarin je niet ingeschreven staat. Meer informatie over uitschrijven en restitutie kan je vinden op onze webpagina over 'Uitschrijven'.

Als je je inschrijving volledig annuleert voorafgaand aan de formele startdatum of terwijl de inschrijving nog onvoltooid is, hoef je ook niets te betalen. Dit geldt bijvoorbeeld als je op 31 augustus in Studielink alles intrekt terwijl je eigenlijk op 1 september zou beginnen.

 

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan;
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen;
  • als je al eerder een kaart hebt gehad, dan kan je alleen bij een Steunpunt een nieuwe kaart laten maken.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Het lukt me niet om me in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis, wat doe ik nu?

Bekijk eerst de melding in het i-bolletje links! Daar staat een uitleg over de inschrijfstatus van de studieactiviteit. Zie hieronder wat te doen bij welke meldingen.

Er is geen hokje om het vak aan te vinken.

Dit vak wordt op dit moment niet ter inschrijving aangeboden. Kijk in de studiegids wanneer dit vak wordt aangeboden en controleer of je het juiste studiegidsnummer gebruikt. Zoja, neem dan contact op met je onderwijsadministratie.

Er is wel een hokje, maar ik kan het niet aanvinken.

  • De studieactiviteit zit al in je winkelwagen; ga naar je winkelwagen, waar je de inschrijving kunt voltooien.
  • Je bent al ingeschreven voor deze studieactiviteit; raadpleeg 'Mijn studierooster'.
  • Het vak is gesloten, omdat de inschrijvingstermijn nog niet open is of al verstreken. Controleer wanneer je je mag inschrijven en wacht tot de inschrijvingstermijn wordt geopend; controleer of je je wel moet inschrijven voor deze studieactiviteit, want bij sommige opleidingen is inschrijving voor hoorcolleges niet nodig of mogelijk; als je te laat bent met je inschrijving, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.
  • Het vak zit al vol; probeer je in te schrijven voor een andere variant van deze studieactiviteit of neem contact op met je onderwijsadministratie.
Meer informatie

Ik ben te laat met in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis. Hoe kan ik toch deelnemen?

Neem z.s.m. contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Waar vind ik vacatures voor een bijbaan bij de universiteit?

Bijbanen bij de universiteit worden meestal via Jobmotion geregeld, het interne uitzendbureau van de Universiteit Leiden. Je kunt je via de Jobmotion website aanmelden voor de studentenpool.

Meer links naar websites met bijbanen vind je op LU Career Zone.

Wanneer heb ik recht op restitutie van collegegeld als ik niet het hele jaar heb gestudeerd?

Als je je via Studielink uitschrijft vóór 31 mei, met als uiterlijke ingangsdatum 1 juni, kan je restitutie aanvragen over de maanden waarin je niet ingeschreven staat. Meer informatie over uitschrijven en restitutie kan je vinden op onze webpagina over 'Uitschrijven'.

Als je je inschrijving volledig annuleert voorafgaand aan de formele startdatum of terwijl de inschrijving nog onvoltooid is, hoef je ook niets te betalen. Dit geldt bijvoorbeeld als je op 31 augustus in Studielink alles intrekt terwijl je eigenlijk op 1 september zou beginnen.

 

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan;
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen;
  • als je al eerder een kaart hebt gehad, dan kan je alleen bij een Steunpunt een nieuwe kaart laten maken.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Het lukt me niet om me in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis, wat doe ik nu?

Bekijk eerst de melding in het i-bolletje links! Daar staat een uitleg over de inschrijfstatus van de studieactiviteit. Zie hieronder wat te doen bij welke meldingen.

Er is geen hokje om het vak aan te vinken.

Dit vak wordt op dit moment niet ter inschrijving aangeboden. Kijk in de studiegids wanneer dit vak wordt aangeboden en controleer of je het juiste studiegidsnummer gebruikt. Zoja, neem dan contact op met je onderwijsadministratie.

Er is wel een hokje, maar ik kan het niet aanvinken.

  • De studieactiviteit zit al in je winkelwagen; ga naar je winkelwagen, waar je de inschrijving kunt voltooien.
  • Je bent al ingeschreven voor deze studieactiviteit; raadpleeg 'Mijn studierooster'.
  • Het vak is gesloten, omdat de inschrijvingstermijn nog niet open is of al verstreken. Controleer wanneer je je mag inschrijven en wacht tot de inschrijvingstermijn wordt geopend; controleer of je je wel moet inschrijven voor deze studieactiviteit, want bij sommige opleidingen is inschrijving voor hoorcolleges niet nodig of mogelijk; als je te laat bent met je inschrijving, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.
  • Het vak zit al vol; probeer je in te schrijven voor een andere variant van deze studieactiviteit of neem contact op met je onderwijsadministratie.
Meer informatie

Ik ben te laat met in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis. Hoe kan ik toch deelnemen?

Neem z.s.m. contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.