Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Log in op uSis en ga naar het scherm ‘Bevestiging’. Geef aan dat je de start van je studie wilt uitstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het Admissions Office via het contactformulier hieronder.
  2. Je hoort vervolgens van het Admissions Office wat je moet doen om je aan te melden voor een latere startdatum. Meestal hoef je hiervoor geen nieuwe documenten in te sturen of application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder.
Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Wat is de Regeling Financiële Ondersteuning Studenten en wanneer kom ik daarvoor in aanmerking?

Vanuit de regeling Financiële Ondersteuning Studenten (FOS) biedt de Universiteit Leiden financiële ondersteuning aan studenten die onder bepaalde omstandigheden studievertraging oplopen. Je moet voldoen aan verschillende voorwaarden. Meld de vertraging ook bij je studieadviseur

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Wat doe ik bij verlies of diefstal van mijn LU-Card?

Meld verlies of diefstal bij een van de LU-Card Steunpunten. Daar kun je je oude LU-Card laten blokkeren en ontvang je tegen betaling van 15,00 euro een vervangende kaart.

Bij het tonen van een proces-verbaal is de vervangende kaart gratis.

Meer informatie

Ik ben te laat met in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis. Hoe kan ik toch deelnemen?

Neem z.s.m. contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.

Meer informatie

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Wat doe ik als mijn LU-Card niet werkt?

Als je LU-Card het niet doet, kan dat de volgende oorzaken hebben:

  • Je LU-Card is nog niet geactiveerd; ga naar één van de LU-card steunpunten.
  • Je LU-Card is geactiveerd, maar je hebt geen toegangsrechten tot een bepaald gebouw of andere ruimte, of die zijn verlopen; ga voor extra toegangsrechten naar de Servicedesk van het gebouw.
  • Je LU-Card is defect of er is een andere oorzaak; ga naar één van de LU-card steunpunten. Aan een vervangende kaart kunnen kosten verbonden zijn.

 

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Er is geen (termijn van het) collegegeld afgeschreven, wat nu?

Wanneer het niet gelukt is om (een termijn van) het collegegeld af te schrijven, ontvang je hier na ongeveer twee weken een email over op je uMail-account. Je wordt daarin verzocht het bedrag zelf over te maken. Als je het bedrag al weet, hoef je de email niet af te wachten en kun je het ook al eerder overmaken. Let op: doe dit altijd onder vermelding van je studentnummer! Informeer verder altijd bij je bank naar een eventuele incassoblokkade op je bankrekening in verband met toekomstige termijnen. Als je contact wilt opnemen met de financiële administratie dan kan dat van maandag tot en met vrijdag, tussen 9:00 en 17:00 op telefoonnummer 071-5273160, of via de mail op fa@sea.leidenuniv.nl.

Let op: je inschrijving kan worden geannuleerd als je niet tijdig betaalt. Eventuele herinschrijvingen of diplomeringen kunnen ook worden geblokkeerd bij betalingsachterstanden.

 

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Log in op uSis en ga naar het scherm ‘Bevestiging’. Geef aan dat je de start van je studie wilt uitstellen. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het Admissions Office via het contactformulier hieronder.
  2. Je hoort vervolgens van het Admissions Office wat je moet doen om je aan te melden voor een latere startdatum. Meestal hoef je hiervoor geen nieuwe documenten in te sturen of application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder.
Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Wat is de Regeling Financiële Ondersteuning Studenten en wanneer kom ik daarvoor in aanmerking?

Vanuit de regeling Financiële Ondersteuning Studenten (FOS) biedt de Universiteit Leiden financiële ondersteuning aan studenten die onder bepaalde omstandigheden studievertraging oplopen. Je moet voldoen aan verschillende voorwaarden. Meld de vertraging ook bij je studieadviseur

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Wat doe ik bij verlies of diefstal van mijn LU-Card?

Meld verlies of diefstal bij een van de LU-Card Steunpunten. Daar kun je je oude LU-Card laten blokkeren en ontvang je tegen betaling van 15,00 euro een vervangende kaart.

Bij het tonen van een proces-verbaal is de vervangende kaart gratis.

Meer informatie

Ik ben te laat met in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis. Hoe kan ik toch deelnemen?

Neem z.s.m. contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.

Meer informatie

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Wat doe ik als mijn LU-Card niet werkt?

Als je LU-Card het niet doet, kan dat de volgende oorzaken hebben:

  • Je LU-Card is nog niet geactiveerd; ga naar één van de LU-card steunpunten.
  • Je LU-Card is geactiveerd, maar je hebt geen toegangsrechten tot een bepaald gebouw of andere ruimte, of die zijn verlopen; ga voor extra toegangsrechten naar de Servicedesk van het gebouw.
  • Je LU-Card is defect of er is een andere oorzaak; ga naar één van de LU-card steunpunten. Aan een vervangende kaart kunnen kosten verbonden zijn.

 

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.