Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Vanwege de situatie rond het coronavirus kan deze informatie momenteel onjuist of onvolledig zijn. Bekijk de corona-FAQs voor actuele informatie.

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Front Office Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze te laten mailen (graag specificeren), het af te halen bij de Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leiden en waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Het lukt me niet om me in te schrijven voor een studieactiviteit in uSis, wat doe ik nu?

Bekijk eerst de melding in het i-bolletje links! Daar staat een uitleg over de inschrijfstatus van de studieactiviteit. Zie hieronder wat te doen bij welke meldingen.

Er is geen hokje om het vak aan te vinken.

Dit vak wordt op dit moment niet ter inschrijving aangeboden. Kijk in de studiegids wanneer dit vak wordt aangeboden en controleer of je het juiste studiegidsnummer gebruikt. Zoja, neem dan contact op met je onderwijsadministratie.

Er is wel een hokje, maar ik kan het niet aanvinken.

  • De studieactiviteit zit al in je winkelwagen; ga naar je winkelwagen, waar je de inschrijving kunt voltooien.
  • Je bent al ingeschreven voor deze studieactiviteit; raadpleeg 'Mijn studierooster'.
  • Het vak is gesloten, omdat de inschrijvingstermijn nog niet open is of al verstreken. Controleer wanneer je je mag inschrijven en wacht tot de inschrijvingstermijn wordt geopend; controleer of je je wel moet inschrijven voor deze studieactiviteit, want bij sommige opleidingen is inschrijving voor hoorcolleges niet nodig of mogelijk; als je te laat bent met je inschrijving, neem dan contact op met de onderwijsadministratie van je opleiding.
  • Het vak zit al vol; probeer je in te schrijven voor een andere variant van deze studieactiviteit of neem contact op met je onderwijsadministratie.
Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen tien werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


​De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden. Dit kan je via de smartphone-app ‘ReadID Ready’ doen. Op onze website staat hierover een korte handleiding.


Meer informatie

Waar vind ik vacatures voor een bijbaan bij de universiteit?

Bijbanen bij de universiteit worden meestal via Jobmotion geregeld, het interne uitzendbureau van de Universiteit Leiden. Je kunt je via de Jobmotion website aanmelden voor de studentenpool.

Meer links naar websites met bijbanen vind je op LU Career Zone.

Kan ik tussentijds instromen voor een bacheloropleiding?

Voor alle bacherlopleidingen geldt dat je in het eerste jaar alleen per 1 september kan instromen. 

Wanneer je wilt instromen in een hoger jaar van een bacheloropleiding en je wilt tussentijds instromen, neem dan eerst contact op met de studieadviseur van de desbetreffende opleiding.

Aanmelden voor een opleiding kan via Studielink.


Meer informatie

Kan ik meer documenten uploaden nadat ik mijn online aanvraag heb ingediend?

Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, is het technisch niet mogelijk om aanvullende documenten te uploaden zonder de hulp van het Admissions Office. We raden je daarom aan om indien mogelijk alle benodigde documenten te uploaden voordat je je aanvraag indient.

Als je op een later tijdstip aanvullende documenten moet uploaden, bijvoorbeeld een bijgewerkt cijferoverzicht, neem dan contact op met het Admissions Office via hun contactformulier (zie onderstaande links) voor hulp. Houd er rekening mee dat documenten die na het indienen van de online aanmelding worden ontvangen, kunnen leiden tot vertraging in de verwerking van je aanvraag.

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.