Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Vanwege de situatie rond het coronavirus kan deze informatie momenteel onjuist of onvolledig zijn. Bekijk de corona-FAQs voor actuele informatie.

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan;
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen;
  • als je al eerder een kaart hebt gehad, dan kan je alleen bij een Steunpunt een nieuwe kaart laten maken.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
  2. Annuleer je oude inschrijving in Studielink
  3. Schrijf jezelf voor de gewenste startdatum in via Studielink.
  4. In uSis kan je de gevraagde documenten uploaden en een verzoek tot toelating doen. Voeg het oude toelatingsbesluit als ‘additional document’ toe onder het tabblad Toelatingsdocumenten.
  5. Dien je complete toelatingsdossier in. 
Meestal hoef je niet nogmaals de application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder. 

Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Hoe en wanneer kan ik me aanmelden voor een minor?

Ben je een Leidse student? Bekijk hoe en wanneer je je aan kunt melden voor een minor.

Studeer je aan de TU Delft of Erasmus Universiteit Rotterdam en wil je je aanmelden voor een Leidse minor? Bekijk hoe en wanneer je je kunt aanmelden voor een minor.

Wie is de studieadviseur en waar kan ik hem/haar vinden?

Wie jouw studieadviseur is hangt af van welke opleiding je doet. De contactgegevens vind je op de studentenwebsite, op het tabblad van je faculteit of opleiding.

Je kunt bij studieadviseurs terecht voor vragen over je studie of problemen die je hebt met jouw specifieke studie.
 

Meer informatie

Hoe krijg ik restitutie van het collegegeld na mijn verzoek tot uitschrijving?

Je uitschrijfverzoek wordt zo snel mogelijk verwerkt en eventueel te veel betaald collegegeld gerestitueerd. Je bent na uitschrijving alleen collegegeld verschuldigd voor de maanden dat je ingeschreven hebt gestaan. Let op: Bij uitschrijving per 1 juli of 1 augustus, krijg je geen collegegeld gerestitueerd. Meer informatie hierover kan je vinden op onze website.


Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.