Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring/Bewijs van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig voltooid is. Je kunt zelf een Verklaring/Bewijs van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring/Bewijs van inschrijving.

Mocht je je Verklaring/Bewijs van Inschrijving met stempel en/of handtekening nodig hebben voor een derde partij, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per e-mail via info@leidenuniv.nl, of kom langs bij ons kantoor in Leiden of in Den Haag. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag.


Meer informatie

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een (nieuw) bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Frontoffice Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze (graag specificeren) te laten e-mailen, af te halen bij het Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld altijd je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven!
 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s en of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wil worden als student, te weten, middels:

  • Een digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie waarbij je in termijnen kunt betalen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je start van je studieprogramma en/of de start van het collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Frontoffice Studentenzaken (betaalkaarten van Maestro of met het V PAY-logo, niet met creditcard). Bij creditcardbetalingen worden additionele kosten in rekening gebracht. In beide gevallen is het alleen mogelijk om het collegegeld in één keer te voldoen vóór aanvang van je studieprogramma en/of de start van het collegejaar.
  • Betaling door de werkgever via een factuur. Deze kun je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Het inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hierbij op de voorwaarden van de regeling Wettelijk Collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Hoe gaat een selectieprocedure (numerus fixus) in zijn werk?

Sommige bacheloropleidingen zijn erg populair en daarom biedt de Universiteit Leiden een aantal opleidingen aan met een numerus fixus. Dit betekent dat je moet deelnemen aan een selectieprocedure. Dat houdt in dat zelfs als je wordt toegelaten, je niet verzekerd bent van een plaats in de opleiding. Je moet ook een plaats toegewezen krijgen via de selectieprocedure.

De Universiteit Leiden bepaalt wat de selectiecriteria precies zijn, zodat de kans groter wordt dat de juiste student op de juiste plek komt. Zo wordt er niet alleen gekeken naar je gemiddelde eindexamencijfer, maar ook naar je motivatie, persoonlijkheid en eerdere schoolprestaties. Een overzicht van numerus fixes opleidingen vind je hier.

De Universiteit Leiden biedt nog een bacheloropleiding met selectie aan, namelijk Leiden University College The Hague (LUC). Dit is echter geen numerus fixus-opleiding. Deze studie heeft een eigen selectieprocedure, en telt daarom niet als deelname aan een numerus fixus-opleiding in Studielink.

Voor meer informatie kijk op de website van de opleiding, of ga naar de Toelatingseisen - Selectieprocedure.

Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen tien werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 


Studenten met een buitenlands adres kunnen geen LU-card aanvragen. Als je binnenkort naar Nederland komt, vul dan zo snel mogelijk je Nederlandse postadres in Studielink in en vraag je LU-card aan volgens de hierboven beschreven procedure

HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


​De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden. Dit kan je via de smartphone-app ‘ReadID Ready’ doen. Op onze website staat hierover een korte handleiding.


Meer informatie

Ik wil gaan studeren in het buitenland. Waar vind ik informatie?

Op de website over studeren in het buitenland vind je alle informatie over de mogelijkheden, financiën en allerhande praktische zaken.

Wat je ook kunt doen is een afspraak maken met de buitenlandcoördinator van je faculteit of opleiding. Deze kan je studie gerelateerde informatie geven en ook informatie over bijvoorbeeld het Erasmus programma.

Verder kun je altijd langskomen bij het (inloop-) spreekuur van SOZ International Relations elke maandag tussen 10.00 en 13.00 uur in Wijnhaven in Den Haag en tussen 14.00 en 17.00 uur in Plexus (Student Support Services) in Leiden.

Meer informatie

Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om een deel van mijn studie in het buitenland te doen?

Je moet minimaal je eerste jaar succesvol hebben afgerond en ingeschreven staan bij de Universiteit Leiden.

Je opleiding moet het buitenlandverblijf altijd goedkeuren. Neem dus bijtijds contact op met je studieadviseur en de buitenlandcoördinator. Ook  moet je voldoen aan de eisen van de buitenlandse universiteit. In de meeste gevallen moet je gemiddeld een 7 hebben en een Engelse taaltoets doen (TOEFL/IELTS).

​In een aantal gevallen moet je geselecteerd worden voor het buitenlandverblijf. Dit geldt
met name voor uitwisselingsprogramma’s. 
 

Meer informatie

Wanneer ontvang ik mijn collegekaart?

Vanaf 1 januari 2022 krijg je jouw collegekaart alleen digitaal. Dit digitale inschrijvingsbewijs verschijnt vanzelf in de Universiteit Leiden-app binnen drie dagen nadat jouw inschrijving voor het collegejaar definitief is. Heb je de app nog niet? Download ‘m nu! 

Niet zichtbaar in de app? Als je inschrijving definitief is, ontvang je daarvan een bevestiging vanuit uSis. Als je een herinschrijving hebt gedaan, zal de digitale collegekaart vanaf 1 september overgaan in de collegekaart voor het nieuwe collegejaar. Zie je de collegekaart drie dagen daarna nog niet in de app? Meld het via de Helpdesk Portal.

 

Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ('kopie conform origineel'). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten.

De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.

Bekijk altijd je officiele besluitbrief voor informatie over welke documenten je op dient te sturen naar het Admissions Office en de exacte voorwaarden. 

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.