Lezing | NGL-lezing

Zaal
Sitterzaal

The future of women's health: bioengineered 3D ovarian models

Recente vooruitgang in het ontwerp van bio-engineered driedimensionale (3D) eierstokmodellen, zoals organoïden van de eierstokken of kunstmatige eierstokken, hebben het mogelijk gemaakt om aspecten van de eierstok in vitro na te bootsen. Deze nieuwe technologieën ontpoppen zich als waardevolle hulpmiddelen met het potentieel om aspecten van de functie van de eierstok te herstellen, waardoor de levenskwaliteit van de (ouder wordende) vrouwelijke bevolking verbetert.

> Aanmelden

Over Susana Chuva de Sousa Lopes

Susana Chuva de Sousa Lopes is hoogleraar Ontwikkelingsbiologie bij de afdeling Anatomie en Embryologie van het Leids Universitair Medisch Centrum. Ze is ook gastprofessor aan het Universitair Ziekenhuis Gent, België. Ze is past-coördinator van de special interest groep “Stam Cellen” in de European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE). Ze ontving een VENI (2006) en een VICI (2019) onderzoeksbeurs van NWO/ZonMW en een ERC consolidator (2016) onderzoeksbeurs van de EC. Ze coördineert het ZonMW PSIDER-consortium HipGametes en is PI in het internationale Novo Nordisk Foundation Center for Stem Cell Medicine reNEW. Ook heeft zij tweemaal een Aspasia premie en tweemaal de Snoo – van 't Hoogerhuijs Stichting prijs ontvangen.

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.

Aanmelden voor de lezing