Onderwijs

Meld je scriptie aan voor de VNK x PAN Scriptieprijs 2023! (deadline: 15 september)

16 juni 2023

Ben je als kunsthistoricus afgestudeerd op een onderwerp over de kunstmarkt? Of schrijf je op dit moment een pakkende scriptie over een bijzondere kunstcollectie of een belangrijke verzamelaar? Komend najaar buigen de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici (VNK) en PAN Amsterdam zich weer over de beste scriptie op dit gebied.

Voor de tweede maal in haar bestaan, wordt in november de VNK x PAN Scriptieprijs uitgereikt. Met deze scriptieprijs willen de VNK en PAN Amsterdam onderzoek stimuleren naar de kunst van het verzamelen en het vakgebied van de kunsthandel en dit onder de aandacht brengen. Aan de prijs is bovendien een geldbedrag van €1.000 verbonden.

Spelregels

Voor deze scriptieprijs komen masterscripties in aanmerking die een of meerdere aspecten van het kunst verzamelen, de kunsthandel/kunstmarkt of een aanverwant thema tot onderwerp hebben. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als het herkomstonderzoek van een kunstwerk, collectiebeheer, particuliere schenkingen aan musea, de vrije markt voor schilderkunst in de 17e eeuw, het vak van taxeren et cetera et cetera.

De scriptie moet geschreven zijn aan een Nederlandse universiteit maar deelname staat ook open voor scripties die in het Engels zijn geschreven. Zowel docenten als studenten kunnen een scriptie voordragen, mits deze is beoordeeld met een 7,5 of hoger.

Aanmelden

Aanmelden kan via scriptieprijs@kunsthistorici.nl. Na je aanmelding stuurt de organisatie je een ontvangstbevestiging en verdere instructies voor het aanleveren van je scriptie. De deadline voor aanmelding voor de VNK x PAN Scriptieprijs 2023 is 15 september 2023.

Meer informatie

Meer informatie over de aanmeldingsprocedure vind je in op de website van de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici: www.kunsthistorici.nl. Houd daarnaast de social media kanalen van de VNK goed in de gaten! Voor vragen kun je ook mailen naar scriptieprijs@kunsthistorici.nl.

Over de VNK

De Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici (VNK) is het grootste netwerk van professionele kunst- en architectuurhistorici in Nederland. Als beroepsvereniging zet de VNK zich in voor het kunsthistorisch onderwijs en onderzoek, de beoefening van het vak van kunsthistorici en voor het algemeen belang van kunstgeschiedenis in Nederland. De VNK biedt een platform waar kunsthistorici uit alle disciplines elkaar ontmoeten en faciliteert kennisuitwisseling, discussie en advies over vakgerelateerde kwesties.