Meld je aan voor de Masterclass Rechtbank Den Haag!

15 november 2023

In de periode februari-maart 2024 biedt Rechtbank Den Haag de bijzondere mogelijkheid om gedurende een achtdaagse masterclass (verdeeld over een periode van zes weken) de Rechtbank van binnenuit te leren kennen. Hoe gaat het er nu echt aan toe bij een rechtbank? Hoe komen vonnissen tot stand? En wat is het geheim van de raadkamer?

Dit alles kun je zelf ervaren in twee van de zeven rechtsgebieden van de Rechtbank: strafrecht, bestuursrecht, handelsrecht, insolventies, belastingrecht, kantonrecht of familierecht. Je bereidt (online) zittingen voor en woont deze ook bij. Daarnaast mag je aanwezig zijn bij raadkameroverleg en lever je een bijdrage aan de totstandkoming van een uitspraak.

Het programma duurt in totaal acht dagen waarin je twee dagen per week meeloopt met een rechter, een juridisch medewerker en/of juridisch adviseur. De startbijeenkomst is op donderdag 8 februari 2024 en er is een feestelijke eindbijeenkomst op dinsdag 12 maart 2024. Lees een verslag van deze Masterclass van dit jaar.

Let op: in verband met de intensieve begeleiding is er slechts plek voor maximaal 12 studenten!

Voor wie?

De masterclass staat open voor:

• alle derdejaars bachelorstudenten aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (die tenminste 120 EC hebben behaald) m.u.v. de bachelor Criminologie;
  • alle masterstudenten aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid (m.u.v. Criminologie).

Wat vragen we van je?

Er wordt van je verwacht dat je enthousiast en leergierig bent. Je bent in de genoemde periode beschikbaar en beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Wie zijn wij?

Rechtbank Den Haag draagt zorg voor integere, tijdige en effectieve beslechting van geschillen, berechting van strafbare feiten en toezicht op curatoren, bewindvoerders en mentoren van kwetsbare personen en organisaties. De Rechtspraak is een unieke werkgever en wij zijn een werkgever waar iedereen zich thuis voelt. Rechtbank Den Haag behandelt jaarlijks ruim 150.000 zaken en heeft een aantal bijzondere bevoegdheden. Als enige rechtbank in Nederland is zij bevoegd om zaken te behandelen op het gebied van Wet Internationale Misdrijven (WIM), het Intellectuele Eigendomsrecht (IE) en civiele zaken tegen de Staat.

Interesse?
Ben je geïnteresseerd en zie jij jezelf meedraaien op de Rechtbank? Grijp dan deze kans met beide handen aan! Stuur een motivatiebrief, CV, je voorkeur voor twee rechtsgebieden en een recente cijferlijst met behaalde resultaten uiterlijk 19 november 2023 naar honours@law.leidenuniv.nl t.a.v. mevrouw Kirsten Penders.

Benoem in je brief waarom jij een geschikte kandidaat bent en welke interessante, extracurriculaire maatschappelijke ervaring je hebt opgedaan. Mocht je nu al weten een verhindering te hebben in de genoemde weken, vermeld dit dan in je brief. Eventuele vragen kun je sturen naar genoemd e-mailadres.

De gesprekken met de selectiecommissie vinden plaats op woensdag 22 en donderdag 23 november 2023. Na de sluitingsdatum laten we je zo spoedig mogelijk weten of je wordt uitgenodigd voor een gesprek en wanneer.

De masterclass-groep van afgelopen collegejaar.