Universiteit Leiden

nl en
Studentenwebsite Geesteswetenschappen

Bestuursbeurs

Studentenorganisaties kunnen financiële steun aanvragen bij de universiteit om hun bestuursleden te belonen.

Voor besturen

Welke organisaties?

Organisaties die tot de volgende categorieën behoren, kunnen financiële ondersteuning aanvragen voor hun bestuursleden.

  1. Facultaire studieverenigingen
  2. Facultaire medezeggenschapsorganen
  3. Studenten(sport)verenigingen die onder de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV) vallen
  4. Organisaties die academische, arbeidsmarktgerichte en andere activiteiten voor Leidse studenten organiseren (niet-facultair)
  5. Studentenpartijen met een kandidatenlijst

Financiële ondersteuning aanvragen

Bekijk hieronder de procedure die geldt voor de categorie waar jouw organisatie onder valt. Is het de eerste keer dat het bestuur financiële steun aanvraagt of weet je niet zeker tot welke categorie je organisatie behoort? Stuur dan een e-mail naar bestuursbeurs@SEA.leidenuniv.nl.

  1. Zorg ervoor dat je studievereniging voldoet aan de voorwaarden van je faculteit.
  2. Voor 1 juli: dien het universitaire puntmodel van je studievereniging in bij je facultaire assessor.
  3. Je assessor stuurt aanbevelingen over de verdeling van de fondsen tussen alle facultaire studieverenigingen naar Studenten- en Onderwijszaken (SOZ).
  4. SOZ stuurt een e-mail naar je studievereniging met:
    • Een toekenningsbesluit waarin staat hoeveel maanden financiële ondersteuning aan je organisatie is toegekend
    • Een sjabloon voor een voorzittersverklaring
  5. Vul samen met je bestuursleden de voorzittersverklaring in. Hierin geef je aan hoe je de financiële ondersteuning onder de bestuursleden gaat verdelen.

  6. Geef je bestuursleden een kopie van de ingevulde voorzittersverklaring en vraag ze om betaling aan te vragen volgens het stappenplan Uitbetaling aanvragen.

Vragen?

Heb je vragen over het aanvragen van financiële ondersteuning voor je facultaire studievereniging? Neem contact op met je facultaire assessor.

  1. Jouw facultaire assessor heeft een overzicht van alle studentleden van facultaire medezeggenschapsorganen. Op basis hiervan zal de assessor aanbevelingen sturen over de verdeling van fondsen tussen alle leden van de facultaire medezeggenschapsorganen naar Studenten- en Onderwijszaken (SOZ).

  2. Aan het einde van elke medezeggenschapsperiode stuurt SOZ je een toekenningsbesluit waarin staat hoeveel maanden financiële ondersteuning aan jou is toegekend.

  3. Vraag betaling van je toegewezen financiële ondersteuning aan volgens het stappenplan op de pagina Bestuursfunctie.

Vragen?

Vragen over het aanvragen van financiële ondersteuning voor de activiteiten van je medezeggenschapsorgaan? Neem contact op met je facultaire assessor.

  1. Aan het begin van het jaar ontvangt jouw organisatie een vragenlijst van de PKvV. Vul deze in en stuur deze voor de aangegeven deadline terug aan de PKvV.

  2. Op basis van de vragenlijst zal de PKvV aanbevelingen sturen over de verdeling van fondsen tussen organisaties naar Studenten- en Onderwijszaken (SOZ). Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op:

    • De omvang van je organisatie (aantal leden);
    • Het aantal activiteiten;
    • De openingstijden van verenigingsgebouwen (indien van toepassing);
    • De faciliteiten die beschikbaar zijn in verenigingsgebouwen (indien van toepassing);
    • Het aantal bestuursleden en de hoeveelheid tijd die zij besteden aan bestuursactiviteiten.
  3. SOZ stuurt een e-mail naar jouw organisatie met:

    • Een toekenningsbesluit waarin staat hoeveel maanden financiële ondersteuning aan jouw organisatie is toegekend.
    • Een sjabloon voor een voorzittersverklaring.
  4. Vul samen met jouw bestuursleden de voorzittersverklaring in. Hierin geef je aan hoe je de financiële ondersteuning onder de bestuursleden gaat verdelen.

  5. Geef je bestuursleden een kopie van de ingevulde voorzittersverklaring en vraag hen om betaling aan te vragen volgens het stappenplan Uitbetaling aanvragen.

Vragen?

Heb je vragen over het aanvragen van financiële ondersteuning voor jouw (aan de PKvV verbonden) studenten(sport)vereniging? Neem contact op met de PKvV.

  1. Zorg ervoor dat jouw organisatie voldoet aan de voorwaarden:

    • Er is geen andere financiering voor bestuursleden aangevraagd voor de activiteit of bestuurstaken.
    • Er is geen facultaire financiering ontvangen voor de activiteit of bestuurstaken.
    • Er worden geen studiepunten toegekend voor de desbetreffende activiteit.
    • De organisatie is niet aangesloten bij de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV).

Zie ook: Algemene toelatingscriteria.

  1. Ga na vanuit welke ‘pot’ van fondsen je financiering moet aanvragen.
    • B-pot: voor niet-structurele activiteiten met academische doelen, zoals verenigingsjubilea en opzichzelfstaande conferenties.
    • C-pot: voor arbeidsmarktgerichte activiteiten voor Leidse studenten.
    • ‘Overige’ pot: voor andere soorten activiteiten. Studenten- en Onderwijszaken (SOZ) zal beoordelen of deze in aanmerking komen voor financiële ondersteuning.
  2. Voor 1 augustus* (aan het einde van de bestuursperiode): dien je aanvraag in bij het Leids Assessoren Overleg (LAssO) via lassobeurs@sea.leidenuniv.nl. Je aanvraag bestaat uit:
  • Een urenverantwoording (max. 140 uur per maand, waarvan maximaal 25% besteed in vergaderingen)
  • Een jaarverslag;
  • Een motivatiebrief. Houd rekening met de criteria en vermeld uit welke pot je financiële ondersteuning wilt aanvragen.

*Haal je de deadline niet vanwege overmacht? Vraag een verlenging aan via lassobeurs@sea.leidenuniv.nl. De maximale verlenging is tot 1 november.

  1. Het Leids Assessoren Overleg (LAssO) stelt op basis van zijn berekeningsmodel aanbevelingen op over de verdeling van fondsen tussen organisaties en stuurt deze naar Studenten- en Onderwijszaken (SOZ).
  2. SOZ stuurt een e-mail naar jouw organisatie met:
    • Een toekenningsbesluit waarin staat hoeveel maanden financiële ondersteuning aan jouw organisatie is toegekend.
    • Een sjabloon voor een voorzittersverklaring.
  3. Vul samen met jouw bestuursleden de voorzittersverklaring in. Hierin geef je aan hoe je de financiële ondersteuning onder de bestuursleden gaat verdelen.
  4. Geef je bestuursleden een kopie van de ingevulde voorzittersverklaring en vraag ze om betaling aan te vragen volgens het stappenplan Uitbetaling aanvragen.

Vragen?

Heb je vragen over het aanvragen van financiële ondersteuning voor jouw niet-facultaire/niet aan de PKvV verbonden organisatie? Neem contact op met het Leids Assessoren Overleg (LAssO).

  1. Zorg ervoor dat je studentenpartij voldoet aan de voorwaarden:
    • De partij onderneemt alle volgende taken:
      • verkiezingskandidaten werven en kieslijsten voor universitaire verkiezingen opstellen;
      • partijdoelen of -manifesten opstellen;
      • netwerken opbouwen, waaronder activiteiten organiseren voor leden;
      • kennisuitwisseling tussen fracties en faculteiten faciliteren;
      • nieuwe bestuursleden opleiden.
    • De partij bestaat minstens een jaar en heeft deelgenomen aan minstens één universitaire verkiezing.
    • Ze heeft minstens één zetel in een faculteits- of universiteitsraad.

Bekijk ook de Regeling financiële ondersteuning partijbestuursleden.

  1. Voor 1 augustus* (aan het einde van de bestuursperiode): bereid je aanvraag voor volgens de aanvraagtemplate en stuur het naar lassobeurs@SEA.leidenuniv.nl.

* Kun je door overmacht de deadline niet halen? Vraag dan voor 1 augustus uitstel aan via lassobeurs@SEA.leidenuniv.nl. De maximale verlenging is tot 1 november.

  1. Het Leids Assessoren Overleg (LAssO) stelt aanbevelingen op over de verdeling van fondsen tussen organisaties en stuurt deze naar Studenten- en Onderwijszaken (SOZ).
  1. SOZ stuurt een e-mail naar jouw organisatie met:
    • Een toekenningsbesluit waarin staat hoeveel maanden financiële ondersteuning aan jouw organisatie is toegekend.
    • Een sjabloon voor een voorzittersverklaring.
  2. Vul samen met jouw bestuursleden de voorzittersverklaring in. Hierin geef je aan hoe je de financiële ondersteuning onder de bestuursleden gaat verdelen.
  3. Geef je bestuursleden een kopie van de ingevulde voorzittersverklaring en vraag ze om betaling aan te vragen volgens het stappenplan Uitbetaling aanvragen.

Vragen?

Heb je vragen over het aanvragen van financiële ondersteuning voor jouw studentenpartij? Neem contact op met het Leids Assessoren Overleg (LAssO).

Voor bestuursleden

De compensatie bedraagt 330 euro per toegekende bestuursmaand.

Aanvullend bedrag voor voltijdbesturen

Als jouw bestuur 24 bestuursmaanden of meer toegekend heeft gekregen, ontvang je als bestuurslid naast de reguliere compensatie een extra bedrag van 129,80 euro per toegekende bestuursmaand.

Wanneer

  • Gestopt met je studie?
    Je kunt uitbetaling aanvragen tot drie maanden nadat je je opleiding hebt beëindigd.
  • Overige aanvragen: deadline 31 december
    Je aanvraag moet uiterlijk op 31 december van het collegejaar waarin je het bestuurswerk deed, binnen zijn. Voorbeeld: Als je in collegejaar 2024/2025 bestuurswerk deed, is de deadline 31 december 2025.

Hoe

  1. Ga na of je (nog) voldoet aan de voorwaarden.
  2. Verzamel de benodigde documenten:
    • Verklaring waaruit blijkt voor hoeveel maanden je financiële steun hebt gekregen:
      • voor bestuursleden van studentenorganisaties: een ingevulde voorzittersverklaring
      • voor studentleden van facultaire medezeggenschapsorganen: het toekenningsbesluit vanuit Studenten- en Onderwijszaken (SOZ).
    • Bewijs van inschrijving
  3. Vul het aanvraagformulier in.

Moment van uitbetaling

Je ontvang de beurs na afloop van je bestuurswerk, in één keer.

Uitzondering

De besturen van MASCQ, Asopos De Vliet, Njord, EL CID, HOP en OWL ontvangen de beurs maandelijks tijdens hun bestuursjaar.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.