Twee winnaars Van Bergenprijs 2015

De Van Bergenprijs voor initiatieven om de contacten tussen Nederlandse en internationale studenten te bevorderen, heeft dit jaar twee winnaars. Op het symposium Diversity and Inclusion werden de twee winnaars bekend gemaakt: nauwere banden tussen Chinese en Nederlandse studenten en samenkomsten over een bepaalde regio.

International Friendship Cup

Winnaars Gang Chen, Lin Jiang, Feng Jiang, Li Kong, Can Cui en Weiwen Zhong van het Leiden Science China gemeenschap.

Dit jaar heeft de Van Bergenprijs twee winnaars. Het eerste winnende initiatief is ‘Strengthen Academic and Career Communications between Dutch and Chinese Students’ van Gang Chen, Lin Jiang, Feng Jiang, Li Kong, Can Cui en Weiwen Zhong. Dit initiatief wil Chinese en Nederlandse studenten met elkaar verbinden. De jury zag veel potentie in het idee om een International Friendship Cup te organiseren: een sportdag waaraan alle studenten van de Universiteit Leiden mee kunnen doen.

Global Villages

De tweede winnaar is het project ‘Global Villages’. Dit voorstel deden Leonore van Til, Francine van der Kooij, Merel Thijssen, Mark Knijnenburg, Max Balder, Nicole Hooglander, Ruben Groen en Dirk van Hoorn van de internationale studenten vereniging AIESEC. De studenten willen ‘Global Villages’ organiseren met sprekers, workshops en internationaal eten voor Nederlandse en internationale studenten. Elke ‘Global Village’ zal zich richten op een specifieke regio in de wereld waarbij de politieke situatie, het cultureel erfgoed en de culinaire tradities aan bod komen.

Genomineerden en winnaars

Winnaars Leonore van Til, Francine van der Kooij, Merel Thijssen, Mark Knijnenburg, Max Balder, Nicole Hooglander, Ruben Groen en Dirk van Hoorn van de internationale studenten vereniging AIESEC.

Dit jaar waren er veel inspirerende inzendingen en daarom heeft de jury besloten om niet alleen een prijs uit te reiken aan de twee winnende initiatieven, maar ook twee genomineerden aan te wijzen. Zij krijgen de kans om hun plannen, in samenwerking met de Van Bergen Fonds, verder uit te werken.

Genomineerden

Ook zijn er twee projecten genomineerd. Het ‘Independent Media International', een internationaal online platform voor essays en nieuws voor studenten, en ‘Leiden University Case competition’, een initiatief om Nederlandse en internationale studenten samen te laten strijden in een business challenge.

Van Bergen Fonds

Tijdens het afscheid van Joris van Bergen als college vice-voorzitter van de Universiteit Leiden werd in 2005 het Van Bergen Fonds opgericht. Het afscheidscadeau wilde de familie Van Bergen graag bestemmen voor de stimulering van de internationale culturele uitwisseling van studenten.