Masterclass 2021 rechtbank Den Haag: 'Maak divers niet bijzonder'

Negen studenten van de Universiteit Leiden volgden begin dit jaar een aantal weken de masterclass 2021 van de Haagse rechtbank. Kennismaken met het werk op de rechtbank en een uniek kijkje achter de ‘schermen’ werd de studenten aangeboden. Als eindopdracht kregen de studenten de vraag hoe de rechtbank rechtenstudenten zou kunnen werven en de inclusiviteit van de rechtbank kan vergroten. De opbrengst van de eindopdracht was verrassend, concreet en waardevol.

In verschillende blogs en vlogs deden de studenten tijdens het volgen van de masterclass verslag van de belevenissen in het Haagse Paleis. Enthousiast werd verteld over het bijwonen van zittingen, het werken op de griffie, het kantoorleven, de rol van echte en hulp griffier, het mooie uitzicht over Den Haag, kantoorkoffie, (lunch)wandelingen en de dagen die voorbij vliegen. Meerdere studenten viel de gezelligheid en goede sfeer op. Een student merkte op dat studenten tijdens hun studie niet wordt geleerd dat rechters ook mensen zijn met emoties, gedachten en eigen meningen. De menselijke kant onder de toga is hem erg duidelijk geworden door deze stage.

Sinds het bestaan van de rechtbank worden rechtenstudenten geworven voor allerlei functies maar wat vinden studenten, anno 2021, nu van die werving? De masterclass-studenten waren daar duidelijk over. Begin allereerst met het herschrijven van de vacatureteksten. Maak teksten van deze tijd die ons aanspreken. Gebruik de taal die wij gebruiken en vertel iets meer over de sfeer en werkomgeving. Daarnaast zijn duidelijke foto’s die een goed beeld geven van de vele diverse mensen die werken op de rechtbank heel belangrijk. ‘Je moet jezelf ook kunnen herkennen in de foto’s’, aldus een studente. ‘Uitdagende foto’s met lachende studenten die diversiteit uitstralen, dat zou ik mooi vinden.’

Social media

Instagram en LinkedIn zijn de meest gebruikte social mediakanalen voor studenten die op zoek zijn naar stages en werk. 'Uit het leven van' zijn populaire onderwerpen bij studenten. Informatie over werk en privé van mensen die een beroep uitoefenen waarvoor studenten belangstelling hebben, wordt gewaardeerd. Gebruik ook social media voor aankondigingen van digitale gastcolleges, speeddates (veel gebruikt door advocatenkantoren) en events. Mooie foto’s en (echt) korte teksten inspireren.

De vlog van student Anne-Claire van Dijk

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Studieverenigingen zijn ideale partners om studenten te bereiken. Zo organiseren advocatenkantoren in samenwerking met studieverenigingen veel activiteiten voor studenten waarbij vooral de lunches en diners zeer populair zijn. Rechtbankbezoeken, discussies met medewerkers van de rechtbank, gastcolleges en de mogelijkheid om bijzondere zittingen bij te wonen zijn goede events voor studieverenigingen. En, zo zei een van de studenten: ‘de masterclass is een super idee, zou mooi zijn als het vaker georganiseerd werd en ook toegankelijk voor 1e en 2e jaars studenten.’

Mogelijkheden op de universiteit

Op de website van de universiteit zou de rechtspraak zich beter kunnen profileren, vinden de studenten. Rechtspraak.nl is nu niet direct de eerste website waar studenten gaan zoeken naar vacatures. Ook het intranet en de nieuwsbrief van de universiteit kan volgens de studenten een logische plaats zijn om vacatures bekend te maken. Wellicht kan aan het eind van een college ook eens een toelichting gegeven worden over de mogelijkheden op de rechtbank, de werkwijze en het systeem van functiewisselingen waarbij duidelijk wordt dat je niet een leven lang vastzit aan een rechtsgebied. Studieverenigingen zijn een goede ingang voor het delen van vacatures en informatie. Zullen we dan gelijk de hardnekkige gedachte dat je bij de rechtbank alleen via via binnen kan komen om zeep helpen. Bijbaantjes zoals bijvoorbeeld zittingsgriffier zijn perfect voor studenten maar de vacatures voor dit soort functies en interessante stages bereiken de studenten nog onvoldoende.

Over de vraag hoe rechtenstudenten met een migratieachtergrond beter bereikt kunnen was goed nagedacht. Men was hier duidelijk over; wat je juist niet moet doen is mensen apart proberen te benaderen. Zorg ervoor dat in alles wat je doet, je een heel divers beeld laat zien. Laat allerlei verschillende mensen onderdeel van het normaal zijn. Maak divers niet bijzonder.