Colombiaanse studenten winnen Children’s Rights Moot Court 2021

Het team van de Universidad de los Andes uit de Colombiaanse hoofdstad Bogotá kwam uit beste uit de bus bij de internationale online pleitwedstrijd, die werd georganiseerd door de Universiteit Leiden en advocatenkantoor Baker McKenzie.

De Children’s Rights Moot Court werd gehouden tussen 7 en 16 juni 2021. 47 teams, bestaande uit studenten van universiteiten van over de hele wereld, namen het in meerdere rondes tegen elkaar op. In deze editie van de tweejaarlijkse pleitwedstrijd stonden de rechten van kinderen centraal die opgroeien en leven in een kamp in een oorlogsgebied.

De finale ging tussen de Universidad de Los Andes uit Colombia en de West Bengal University of Juridical Sciences uit India. De studenten moesten pleiten ten overstaan een vijfkoppige rechtbank onder leiding van Hon. Lady Justice Joyce Aluoch, voormalig vice-president van het Internationaal Strafhof. Andere leden van de rechtbank waren prof. dr. Ann Skelton, lid van het VN-Kinderrechtencomité, Hon. Justice Muhammad Imman Ali, rechter Supreme Court Bangladesh, prof. Diane Geraghty, Loyola University, Chicago, en dr. Meda Couzens, Western Sydney University en auteur van de casus.

Namens de Universiteit Leiden deden drie teams mee. Johanna van Hooft, Macy Kroon, Gigi van de Erve en Laetitia Moerdijk vormden een team. Zij volgen de Master Jeugdrecht. De andere twee teams bestonden uit studenten van de Advanced Master International Children’s Rights; Laura Shorten, Jenni Saukkola, Marie-Pier Giroux, Avinash Reddy Pichhili, Carlota Soumah-Fernandez en Rune van Leeuw.

De finale van de Children's Rights Moot Court 2021

Honderden vrijwilligers

Meer dan 675 vrijwilligers, onder meer van Baker McKenzie, maakten dit evenement mogelijk. Zij keken de schriftelijke stukken na van studenten, traden op als rechter, maakten wedstrijdschema’s die met alle mogelijk tijdszones rekening hielden, faciliteerden de online rondes, trainden en coachten de studenten, trainden de rechters, waren dag en nacht bereikbaar voor technische problemen en verstuurden nieuwsbrieven. Zonder hen was dit evenement geen succes geworden. We zijn er bovendien trots op dat we konden rekenen op vele rechters en andere experts met naam en faam, die de studenten blootstelden aan kritische vragen en constructieve feedback, onder wie Solomy Balungi Bossa, Internationaal Strafhof, prof. dr. Benyam Mezmur, lid van het VN Kinderrechtencomité en Justice Ronnie Boodoosingh van het Hooggerechtshof van Trinidad en Tobago.

Hoogleraar Kinderrechten Ton Liefaard kijkt terug op een geslaagd evenement. In zijn slotwoord richtte hij zich tot de studenten: ‘Ondanks de uitdagingen van het afgelopen coronajaar hebben jullie, studenten van over de hele wereld, laten zien dat er alle reden is om met een gerust hart naar de toekomst te kijken. Jullie hebben ons de hoop gegeven dat de bescherming van mensen- en kinderrechten bij jullie in goede handen is. De Universiteit Leiden is daar bijzonder trots op.’

De winnaar van de Children’s Rights Moot Court 2021 is:

Universidad de los Andes Colombia. Dit team bestaat uit: Martin Portillo, Ana Vives, Gilbert Fajardo and María Mojica

Runner-up:

West Bengal National University of Juridical Sciences. Dit team bestaat uit: Shrijaya Singh, Mahima Chhabrani, Subhajit Lodh Chowdhury and Rudra Athray

De award voor beste memorial (klager) ging naar: Taras Shevchenko National University of Kyiv. Dit team bestaat uit: Yuliia Rudenko, Mariia Kotsiurba, Mark Goncharov and Anastasiia Liulina

De award voor beste memorial (verweerder) naarWest Bengal National University of Juridical Sciences. Dit team bestaat uit: : Shrijaya Singh, Mahima Chhabrani, Subhajit Lodh Chowdhury and Rudra Athray

De award voor beste verdediging voor de klager ging naar: University of Manchester. Dit team bestaat uit: Calla Lily Yingzi Huang, Alexandra Andrei and Shihui (Judy) Zhu.

De award voor beste verdediging voor de verweerder ging naar: Universidad de los Andes. Dit team bestaat uit: Martin Portillo, Ana Vives, Gilbert Fajardo and María Mojica.

De award voor beste pleiter ging naar: María Mojica (Universidad de los Andes)

De Universiteit Leiden feliciteert alle winnaars van harte en bedankt iedereen die meegedaan heeft aan deze internationale pleitwedstrijd. De volgende editie staat gepland voor 2023.