Portret van Jan Just Witkam aan de Leidse universitaire verzamelingen toegevoegd

Op 8 juni 2021 is een nieuw professoraal portret aan de Leidse verzamelingen toegevoegd. Het portret is van Jan Just Witkam, emeritus hoogleraar ‘Handschriftenkunde van de Islamitische Wereld’. Witkams portret is geschilderd door Suzanne Joubert, een Franstalige kunstenares uit Montreal.

Op het portret zit Witkam temidden van zijn verzameling van handschriften, gedrukten, en andere tekstdragers. Met opzet heeft de schilderes gekozen voor een proportionele aanpak. Witkams verzamelingen zijn hierdoor geen decor, maar krijgen alle ruimte. De verzamelingen stijgen uit boven de status van oud papier. En op hun beurt hebben de handschriften ervoor gezorgd dat hij niet als ‘een binnenzitter of een bibliotheekmannetje’ is geportretteerd, aldus Witkam.

Carrièreverloop

Witkam is in 1974 in dienst getreden van de Leidse universiteitsbibliotheek. Daar heeft hij gedurende ruim 31 jaar de Oosterse handschriften, en vanaf 1980 ook de Oosterse gedrukten, beheerd. Tijdens zijn beheer nam de uitbreiding van de Leidse verzamelingen toe met maar liefst 12.000 stukken. In 2002 werd Witkam tot hoogleraar benoemd. Hij heeft de universiteitsbibliotheek in 2005 verlaten en is in 2010 met emeritaat gegaan.