Leiden Science trapt het nieuwe jaar af

Prachtige prijzen, bijzondere speeches en een borrel met livemuziek. De drukbezochte nieuwjaarsreceptie was een heerlijke manier om als faculteit 2023 in te luiden. Decaan Jasper Knoester opende de aangelegenheid. Daarna werd eindelijk bekend gemaakt wie de docent en bachelor student van het jaar zijn geworden.

'Ik ben dankbaar dat ik jullie eindelijk allemaal persoonlijk kan toespreken', begon Knoester zijn toespraak. 'Na mijn eerste jaar in Leiden voel ik me gelukkig en bevoorrecht om lid te zijn van deze faculteit en universiteit. Ik kijk uit naar de komende jaren, om samen met jullie van deze faculteit een nog betere plek te maken om te werken en te studeren.'

Lees Jaspers hele speech terug

In zijn toespraak blikte hij terug op het afgelopen jaar, maar keek hij ook vooruit naar de ontwikkelingen binnen de faculteit.

Lees de toespraak

Ook de uitreiking van de facultaire prijzen vond weer plaats tijdens de nieuwjaarsreceptie. Zo ontving Michiel Brentjens dit jaar de Teacher of the Year Award omdat hij radiotelescopen bouwt met zijn studenten. ‘Met het prijzengeld wil ik een supercomputer in elkaar zetten ter grootte van een shopper zodat de studenten nog makkelijker aan de slag kunnen’, legde Brentjens uit vanaf de videowall. Wiskundestudent Alex Colling won de Leiden Science Young Talent Award, hij gaat er nog eens goed over nadenken wat hij met het prijzengeld gaat doen.

Na de uitreiking van de prijzen was het tijd voor de nieuwjaarsborrel. Studenten en medewerkers maakten van de gelegenheid gebruik om elkaar weer te zien na de feestdagen. Onder begeleiding van Bronsch, de huisband van De Leidsche Flesch, en met een hapje en drankje in de hand, was het een gezellige manier om het nieuwe jaar in te luiden.