Groen licht voor (studenten)woningen in Oegstgeester deel van Bio Science Park

De Universiteit Leiden kan van start met de bouw van 300 studentenwoningen en 500 overige woningen met voorzieningen en een sloepenhaven in het Oegstgeesterdeel van het Leiden Bio Science Park. De Raad van State heeft het beroep hiertegen van buurtbewoners ongegrond verklaard. Naar verwachting wordt eind van het jaar bekend welke ontwikkelaar het gebied, dat in eigendom is van de universiteit, onder handen gaat nemen.

Biodiversiteit en water

De 500 overige woningen in dit gebied aan de noordkant van Nieuw-Rhijngeest Zuid vallen vooral in de categorieën middeldure huurwoningen en sociale woningbouw. Wat het gebied verder kenmerkt, is dat er veel ruimte is voor biodiversiteit, water en een natuurlijke inpassing van de woningbouw in de omgeving. Ook komt er ruimte voor een sloepenhaven en voorzieningen zoals horeca.

Oplossen van woningtekort

Directeur van het Vastgoedbedrijf van de Universiteit Leiden, Michel Leenders, is erg blij dat de plannen in het Leiden Bio Science Park doorgaan. ‘Het is heel mooi dat in dit deel van het park een prettige mix van bedrijven, woningen en andere voorzieningen komt om de levendigheid van het gebied te vergroten. Bovendien dragen we op deze manier bij aan het oplossen van het woningtekort in het goedkopere segment. Het wordt een prachtige plek voor iedereen op deze manier.’

Betaalbare woningen

Ook de gemeente Oegstgeest haalt opgelucht adem. Voormalig wethouder Jan Nieuwenhuis en de huidige wethouder Elfred Bus hebben zich de afgelopen tijd hard gemaakt voor dit dossier. Elfred Bus: 'Er is ontzettend veel behoefte aan (betaalbare) woningen. Ik ben er trots op dat na alle inspanningen die wij samen met de universiteit hebben verricht dit bestemmingsplan nu is goedgekeurd. Hopelijk kunnen we zo snel mogelijk de eerste paal slaan.’

Aanbesteding

Het vastgoedbedrijf van de universiteit start in de loop van dit jaar het proces van aanbesteding om te bepalen welke ontwikkelaar de grond zal transformeren tot een leefbare en duurzame wijk. Het plan dat het beste aansluit bij de bedrijvigheid van het Bio Science Park en de wensen van de gemeente en de universiteit zal straks worden gekozen. De verwachting is er eind 2023 een ontwikkelaar wordt geselecteerd die daarna de plannen verder uitwerkt. Omwonenden zullen in dit proces geraadpleegd worden. Het streven is om eind 2024, begin 2025 te beginnen met de bouw.

Sfeerimpressie van de nieuwe woningen