Studenten onderzoeken Leidse maatschappelijke vraagstukken

Hoe veilig voelen mensen zich in Leidse parken, waarom spelen kinderen minder buiten en waarom isoleren mensen hun huizen niet? Studenten onderzochten deze maatschappelijke vraagstukken en presenteerden hun resultaten tijdens een informatiemarkt in Huis van de Buurt Het Gebouw in Leiden.

De onderzoeken zijn onderdeel van Leren met de Stad, een project waarin studenten van de universiteit, hogeschool en het mbo als onderdeel van hun studie werken aan maatschappelijke vraagstukken. Studenten gaan de schoolbanken uit en de wijken in. Hierdoor kunnen ze verbanden leggen tussen theorie en praktijk.

Veiligheidsgevoel in Leiden

Buurtbewoners, studenten en docenten zijn afgekomen op de informatiemarkt. Het is druk bij de standjes waar studenten uitleggen waar ze afgelopen periode aan hebben gewerkt. Veel mensen zijn benieuwd naar de uitkomsten van hun onderzoeken. Caitlin en Lisanne krijgen veel geïnteresseerden aan hun tafel. Allebei onderzochten ze het veiligheidsgevoel in Leiden. Caitlin, student Forensische Criminologie aan de universiteit, richtte zich op de veiligheidsbeleving in parken. Lisanne, student van Hogeschool Leiden, onderzocht de veiligheidsbeleving van LHBTIQ+-ers rondom uitgaansgelegenheden in de stad.

Er is behoefte aan een zichtbaar telefoonnummer van een wijkagent

Uit allebei de onderzoeken kwam naar voren dat mensen Leiden als redelijk veilig ervaren. Wel bleek dat er behoefte is aan een zichtbaar telefoonnummer van een wijkagent: ‘Dan kan je snel en makkelijk een verdachte situatie melden. Het idee is om een bord met een QR-code te plaatsen, waarmee je uitkomt bij het telefoonnummer.’

Veel en moeilijke informatie over isoleren

De twee studenten bieden hun hun ideeën aan aan de gemeente. Door samenwerking met de gemeente en maatschappelijke organisaties hopen studenten dat er in de praktijk ook echt wat wordt gedaan met de resultaten van hun onderzoeken. Zo ook Thom die, samen met twee andere Economic and Consumer Psychology-studenten, onderzocht waarom niet meer mensen in Leiden hun koopwoning isoleren. ‘We spraken hiervoor met energiecoaches en wijkambassadeurs en deden literatuuronderzoek. Daarnaast gingen we langs de deuren met vragenlijsten en mailden we inwoners van Leiden.’

Uit het onderzoek bleek dat er erg veel informatie is over isoleren en dat die informatie moeilijk is voor veel mensen. Daarnaast is het voor veel inwoners van Leiden niet duidelijk wat ze met isolatie kunnen bijdragen aan het klimaat. De studenten hebben een paar aanbevelingen waardoor meer mensen hopelijk hun huizen isoleren. Thom: ‘Ons voorstel is om de informatie over verduurzaming te vereenvoudigen en makkelijker vindbaar te maken, zowel on- als offline. Belangrijk is om daarbij te benadrukken wat mensen alleen en samen met buurtbewoners kunnen bereiken door te verduurzamen.’

'Ouders hebben het idee dat het niet altijd veilig is om buiten te spelen.’

Minder buiten spelen

Tegenover Thom staat docent Coen Wirtz. Zijn studenten van het Honours programma konden er helaas niet bij zijn op de informatiemarkt en daarom staat hij zelf uitleg te geven over waarom kinderen minder vaak buiten spelen. ‘We verwachtten dat kinderen minder buiten spelen, omdat ze gamen of op hun telefoon zitten, maar dat blijkt niet het grootste probleem te zijn. We kwamen erachter dat kinderen wel veel tijd hebben om buiten te spelen, maar ouders niet. Daarbij hebben ouders het idee dat het niet altijd veilig is om buiten te spelen.’

Om kinderen meer buiten te laten spelen, adviseren de studenten om meer technologie in het buiten spelen te integreren. Daarnaast is het belangrijk om ouders te informeren over de voordelen van buiten spelen. Een beleidsadviseur op het gebied van buiten spelen gaat het onderzoek bekijken.

Wandelen en sjoelen

Marieke, student Cultural Antropology and Development Sociology, speelde voor haar onderzoek zelf af en toe een spelletje. Zij deed onderzoek naar de sociale cohesie in de publieke ruimte, in dit geval de wijk De Kooi in Leiden Noord. Ze keek wat voor rol buurthuizen daarin spelen. ‘Voor mijn onderzoek heb ik met veel activiteiten meegedaan, zoals sjoelen, wandelen en de buurt opruimen. Tijdens die activiteiten praatte ik met mensen over hoe zij de buurt zien en of ze zich er thuis voelen. Op het moment ben ik bezig mijn scriptie en beleidsstuk te schrijven over mijn onderzoek voor Incluzio (een organisatie die inwoners in wijken en buurten ondersteunt, red.).’ Lees een uitgebreid artikel over het project van Marieke.

De studenten zijn klaar met hun onderzoeken, maar het betekent niet dat de projecten waaraan ze werken dan ook stoppen. Bij Leren met de Stad gaat de volgende lichting studenten nog meer onderzoek doen naar deze maatschappelijke vraagstukken.

Tekst en beeld: Dagmar Aarts
Bannerfoto: Caitlin en Lisanne laten bezoekers een vragenlijst beantwoorden met behulp van een QR-code.