Verbluffende verkenningen tijdens de Nacht van Ontdekkingen

Zaterdag 16 september vond de Nacht van Ontdekkingen plaats: een zomerse ontmoeting van kunst en wetenschap. Leidse onderzoekers uit diverse vakgebieden inspireerden het publiek met hun baanbrekende zoektocht om onze wereld beter te begrijpen.

Ruim 3000 bezoekers verkenden tijdens een prachtige zomeravond het snijvlak van kunst en wetenschap in de Hortus Botanicus, Oude Sterrewacht, het Academiegebouw en de Universiteitsbibliotheek. Ze kwamen daar onder meer in aanraking met een mens die zichzelf in een geit wilde transformeren, prachtige James Webb-telescoopbeelden van ons heelal, robotica, AI, muziek, techyoga en nog veel, veel meer.

3D-scans, psychedelica en medische kunst

Onderzoekers van de Universiteit Leiden lieten het publiek kennismaken met hun verbluffende werk. Een kleine greep uit het gigantische aanbod: Liselore Tissen, buitenpromovenda kunstgeschiedenis bij Universiteit Leiden en TU Delft, zich echt op het raakvlak van kunst en wetenschap. Zij onderzoekt de betekenis van 3D-printen voor het kunstveld. Tissen vertelde over haar werk, waarna bezoekers 3D-replica van enkele kunstwerken (waaronder een fragment van Meisje met de Parel) konden bekijken én aanraken. Neurowetenschapper Michiel van Elk nam de bezoeker mee in de wereld van psychedelica. Wat gebeurt er nu precies in je brein onder invloed van psychedelica? Wat zijn de effecten van psychedelica op onze waarneming en emoties? En onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum exposeerden afbeeldingen die het verhaal vertelden over hun onderzoek naar hart- en vaatziekten, genetische spierdegeneratieve ziekten en type 1 diabetes.

Ben jij er volgend jaar ook bij? Deze foto’s geven alvast een impressie van wat je kunt verwachten.

Foto's: Monique Shaw