Augustinus ontvangt eerste Student Well-being Award

Steeds meer studentenorganisaties besteden aandacht aan het mentale, sociale en fysieke welzijn van hun leden. Op de omgekeerde constitutieborrel in Plexus werd dit jaar daarom voor het eerst de Student Well-being Award uitgereikt. Studentenvereniging L.V.V.S. Augustinus won de prijs voor haar integrale inzet.

Ieder najaar maken nieuwe bestuursleden van Leidse verenigingen op een ‘omgekeerde constitutieborrel’ kennis met het College van Bestuur. Traditiegetrouw worden tijdens deze bijeenkomst een aantal mooie studentinitiatieven in het zonnetje gezet. Dit jaar reikte de universiteit voor het eerst een prijs uit aan een vereniging die veel werk maakt van studentenwelzijn. Bij de beoordeling door team Studentenwelzijn is onder meer gekeken naar hoe vernieuwend en inspirerend ingezonden initiatieven zijn en of ze impact hebben.

Welzijn over de volle breedte

Prijswinnaar L.V.V.S. Augustinus heeft een bewonderenswaardige integrale aanpak opgetuigd als het aankomt op het welzijn van diens leden, zei collegevoorzitter Annetje Ottow tijdens de uitreiking. ‘De inzet van de vereniging reikt over de volle breedte en omvat onder meer het creëren van awareness, het zichtbaar maken van het Leidse ondersteuningsaanbod, vroegsignalering, het bevorderen van sociale veiligheid én het bieden van psychosociale interventies. Het is vernieuwend en inspirerend om te zien dat een verenging zoveel aandacht besteedt aan zoveel aspecten van welzijn. Je ziet een stevige well-being structuur in de vereniging terug.’

Auke Hofman en rector magnificus Hester Bijl.

Bij het aannemen van de prijs liet Augustinus-voorzitter Auke Hofman weten dat er nu al wordt gewerkt aan volgende projecten, zoals een hulpprogramma voor studenten onder financiële druk. Daarnaast heeft Augustinus het afgelopen jaar het zogeheten ‘Counselors project’ gelanceerd, waarmee studenten op de vereniging gratis, zonder wachtrij en op laagdrempelige wijze psychische hulp kunnen krijgen. ‘De aandacht voor studentenwelzijn wordt steeds groter en wordt nu ook erkend door de universiteit en de gemeente’, zei Auke. ‘Mede dankzij deze partijen kan ons counselors project heel Leiden door. Ook liggen er plannen om dit landelijk uit te rollen, zodat studenten door het hele land hulp kunnen krijgen als zij die nodig hebben.’

Auke ziet dat veel andere studentensteden ook mooie stappen zetten op het gebied van studentenwelzijn. Specifiek over Leiden zei hij: ‘Ik denk dat wij wel kunnen zeggen dat wij in de communicatie over studentenwelzijn, de gezamenlijke initiatieven en het gezamenlijke belang echt voorlopen op andere studentensteden in Nederland. Wij mogen met elkaar trots zijn op de manier waarop wij met de universiteit, gemeente, de Plaatselijke Kamer van Verenigingen en alle andere verenigingen samen werken naar een gezonder bestaan voor alle studenten.’

Eervolle vermeldingen

Het College van Bestuur was onder de indruk van de binnengekomen nominaties. Drie studentenorganisaties kregen een eervolle vermelding voor hun bijzondere inzet.

• Veel studentenorganisaties timmeren hard aan de weg om het thema studentenwelzijn bespreekbaar te maken door het organiseren van activiteiten en workshops. Studentenorganisatie Ciros organiseert al een aantal jaar een volledige Mental Health Month voor haar leden.
  • De Haagsche Studenten Vereeniging (HSV) heeft verschillende workshops gegeven omtrent grensoverschrijdend gedrag, stress en zelfs een planningscursus voor eerstejaars studenten.
  • Sommige verenigingen richten aparte commissies of werkgroepen rondom studentenwelzijn op. De afgelopen jaar gevormde werkgroep TROTS van Asopos De Vliet zet zich hard in voor sociale veiligheid en inclusie op de vereniging. Elke maand belichten ze een actueel onderwerp dat te maken heeft met deze thema's en organiseren ze activiteiten.

Studentenwelzijn & Universiteit Leiden

Het welzijn van studenten heeft de afgelopen jaren terecht steeds meer aandacht gekregen. Niet alleen van onderwijsinstellingen, maar ook binnen studentenorganisaties. Dit is een ontwikkeling die wij vanuit de Universiteit Leiden willen aanmoedigen en ondersteunen.

Ben je een studentenorganisatie binnen de Universitaire gemeenschap en benieuwd naar ondersteuningsmogelijkheden? Neem contact op met het Student well-being office. Ben je student en wil je op de hoogte gehouden worden van activiteiten en ontwikkelingen op het gebied van studentenwelzijn? Meld je aan voor de maandelijkse Student Well-being Newsletter!