Future Foresight: hoe je omgaat met toekomstige uitdagingen

Eind januari hadden de studenten van de Master Honours Class 'Future Foresight' hun laatste sessie. Studenten kregen nieuwe perspectieven, veerkracht en creatieve vaardigheden aangereikt om maatschappelijke verschuivingen aan te pakken. Tijdens het vak leerden ze nadenken over de toekomst en de uitdagingen die die met zich meebrengt voor stakeholders. 'Je moet echt als een team functioneren.'

Future Foresight en Design Thinking: een geweldige combinatie

Eerst en vooral gaat Future Foresight over hoe je op een concrete manier moet denken over  een abstract fenomeen als 'de toekomst'. Studenten leren hoe dit te doen door middel van de Future Foresights-methodologie van het Leiden Learning & Innovation Centre (LLInC), gebouwd op de principes van 'design thinking'. Melissa Amorós Lark, een van de docenten, zegt dat deze aanpak het handigst is als je een probleem tegenkomt maar niet weet hoe je aan een oplossing moet beginnen. Design thinking biedt duidelijke stappen en tips om hiermee om te gaan.

Studenten krijgen de kans om de Future Foresight-methode toe te passen door te werken met stakeholders die direct geconfronteerd worden door de steeds veranderende wereld. De studenten splitsen zich op in kleine groepen, en iedere groep gaat aan de slag met een andere stakeholder. Aan het einde van het vak krijgen de teams de mogelijkheid om stakeholders een Future Foresight-workshop te geven. Dit geeft de studenten een beter begrip van de toekomst en alles wat daarbij komt kijken. En de stakeholders? Zij maken kennis met nieuwe denkkaders over hun toekomstige uitdagingen en leren nadenken over hoe ze die kunnen oplossen.

100 manieren

Een voorbeeld hiervan is de '100 manieren'-oefening, gebruikt door een van de studentengroepen tijdens hun workshop over een circulaire economie bij de gemeente Leiden. De aanpak bestaat uit het produceren van zoveel mogelijk manieren waarop een toekomstige verandering gevolgen zou kunnen hebben voor mensen. Op deze manier kan men problemen zien aankomen voordat ze zich voordoen, en zich zo voorbereiden op de confrontatie.

De studenten creëerden fictieve personages gebaseerd op hun onderzoek, om zich in te beelden hoe verschillende Leidse burgers zouden kunnen reageren op een transitie naar een circulaire economie. Een 'groene burger' die het milieu een warm hart toedraagt zou een groot voorstander kunnen zijn, maar een autodealer die zijn onderneming draaiende wil houden misschien niet. Het begrijpen van en je inleven in zij die beïnvloed worden, is een essentieel onderdeel van de besluitvorming. Dit is ook de boodschap die de studenten willen meegeven aan de stakeholders.

Werken met stakeholders

De 'Future Foresight' methode laat studenten structureel nadenken over de uitdagingen waar stakeholders voor staan. Studenten geven aan dat dit het meest uitdagende en daardoor ook het meest interessante aspect van dit vak is. 'Werken met stakeholders is zo anders dan al het andere wat je als student doet. Het biedt je fascinerende praktische inzichten', zegt Ivo, die met de gemeente Leiden werkte.

Erwin is het daarmee eens: 'Het is een unieke ervaring, en een schril contrast met mijn reguliere studie, waar het vaak alleen maar over theorie gaat. Wat het nog waardevoller maakt, is dat je echt moet samenwerken met je klasgenoten en als team moet functioneren. Dat is best zeldzaam.'

Lily benadrukt de uitdagingen die communiceren met belanghebbenden met zich meebrengt. 'Als student moet je professionals benaderen en hen echt de voordelen van design thinking laten zien. Dit is niet altijd gemakkelijk, maar door dit te doen ga je ook dieper in op de theorie en je eigen motivaties. Dus tegen de tijd dat je je workshop geeft, heb je zoveel geleerd over zowel het materiaal als jezelf.'

Wanneer ze aan het einde van deze laatste sessie over het vak reflecteren, delen de studenten allemaal hun enthousiasme over de ervaring. Het was voor hen een succes, wat gevierd wordt met heerlijke chocoladekoekjes.

Tekst: Stan De Feyter
Foto's: Eric van den Bandt