Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan;
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen;
  • als je al eerder een kaart hebt gehad, dan kan je alleen bij een Steunpunt een nieuwe kaart laten maken.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Hoe en wanneer kan ik me aanmelden voor een minor?

Ben je een Leidse student? Bekijk hoe en wanneer je je aan kunt melden voor een minor.

Studeer je aan de TU Delft of Erasmus Universiteit Rotterdam en wil je je aanmelden voor een Leidse minor? Bekijk hoe en wanneer je je kunt aanmelden voor een minor.

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
  2. Annuleer je oude inschrijving in Studielink
  3. Schrijf jezelf voor de gewenste startdatum in via Studielink.
  4. In uSis kan je de gevraagde documenten uploaden en een verzoek tot toelating doen. Voeg het oude toelatingsbesluit als ‘additional document’ toe onder het tabblad Toelatingsdocumenten.
  5. Dien je complete toelatingsdossier in. 
Meestal hoef je niet nogmaals de application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder. 

Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Hoeveel collegegeld betaal ik voor een masteropleiding?

Er zijn twee soorten collegegeld: instellingscollegegeld en wettelijk collegegeld. Als je een nationaliteit uit de EU/EEA hebt of de Zwitserse nationaliteit hebt, of over een Nederlandse verblijfsvergunning beschikt waarmee je gelijkgesteld wordt aan een Nederlandse burger, val je voor je éérste masteropleiding in het wettelijk collegegeldtarief. Dit wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid. Alle andere studenten vallen in het instellingscollegegeldtarief. Dit wordt vastgesteld door de universiteit, tot een wettelijk bepaald maximum.

De tarieven en de bepaling van wie welk tarief betaalt, kan je terugvinden op onze website:

Let op: opleidingen die niet door de overheid gesubsidieerd worden, vallen altijd in het instellingstarief.

 

Meer informatie

Mijn vooropleiding was in het Engels, moet ik nu een taaltoets doen?

Voor toelating tot onze Engelstalige opleidingen is een voldoende beheersing van de Engelse taal een vereiste. In veel gevallen zal dit betekenen dat je een Engels toets zult moeten afleggen. 

Dit geldt over het algemeen niet als je een International Baccalaureate diploma (in het Engels onderwezen of met vak English A) of een Nederlands vwo-diploma hebt behaald. Vrijstelling kan mogelijk ook worden verleend als je een middelbare school of universitaire studie hebt afgerond in een van deze landen: Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Australië, Groot-Brittannië, Ierland of Canada (met uitzondering van Franstalige opleidingen in Canada). Zie hieronder het document voor (taal)eisen per diploma.


Let op dat voor toelating tot de Nederlandstalige bacheloropleidingen voldoende beheersing van de Engelse taal ook een vereiste is omdat studiematerialen en soms ook een aantal vakken in het Engels kunnen zijn. 

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan;
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen;
  • als je al eerder een kaart hebt gehad, dan kan je alleen bij een Steunpunt een nieuwe kaart laten maken.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Is er een sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief voor studenten die aan de Universiteit Leiden willen studeren?

De Universiteit Leiden biedt geen sjabloon voor het schrijven van een motivatiebrief, omdat dit een persoonlijk verhaal is waarin je verklaart waarom je graag wilt studeren aan de Universiteit Leidenen waarom je deze specifieke opleiding wilt volgen. Het is de bedoeling dat je de faculteit overtuigt van jouw kwaliteiten. Houd een lengte van ongeveer 700 tot 1500 woorden aan.

Uitzondering: als je je aanmeldt voor een opleiding aan Leiden University College (LUC), vul je het formulier LUC motivation letter in.

Meer informatie

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Hoe en wanneer kan ik me aanmelden voor een minor?

Ben je een Leidse student? Bekijk hoe en wanneer je je aan kunt melden voor een minor.

Studeer je aan de TU Delft of Erasmus Universiteit Rotterdam en wil je je aanmelden voor een Leidse minor? Bekijk hoe en wanneer je je kunt aanmelden voor een minor.

Kan ik de start van mijn studie uitstellen?

Ben je nog niet toegelaten tot de studie?
Annuleer je aanmelding in Studielink en dien een nieuwe aanmelding in voor de startdatum van je voorkeur. Je aanmelding wordt dan verwerkt voor de gekozen startdatum.

Ben je al toegelaten tot de studie?
Als je de start van je studie wilt uitstellen, moet je je opnieuw aanmelden voor de startdatum van jouw keuze. Let op: de toelatingseisen kunnen in de tussentijd veranderen. Dit kan betekenen dat je niet toegelaten wordt voor de nieuwe startdatum.
Als je je opnieuw aanmeldt, verloopt het proces anders dan bij je eerste aanmelding:
  1. Download het besluit en sla het op in je cloud of op je computer
  2. Annuleer je oude inschrijving in Studielink
  3. Schrijf jezelf voor de gewenste startdatum in via Studielink.
  4. In uSis kan je de gevraagde documenten uploaden en een verzoek tot toelating doen. Voeg het oude toelatingsbesluit als ‘additional document’ toe onder het tabblad Toelatingsdocumenten.
  5. Dien je complete toelatingsdossier in. 
Meestal hoef je niet nogmaals de application fee te betalen. Bekijk de uitzonderingen hieronder. 

Uitzonderingen
  • Als je een andere opleiding of specialisatie wilt gaan doen, doe je een volledige nieuwe aanmelding en betaal je de application fee opnieuw.
  • Als het gaat om een LLM Advanced Studies-programma hoef je de application fee niet opnieuw te betalen als je je voor de eerste keer opnieuw aanmeldt om op een later moment te starten. Als je je twee keer of meer opnieuw aanmeldt betaal je de application fee wel opnieuw. Daarnaast werk je zo nodig de informatie over je vooropleiding en je cv bij.

Meer informatie

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Hoeveel collegegeld betaal ik voor een masteropleiding?

Er zijn twee soorten collegegeld: instellingscollegegeld en wettelijk collegegeld. Als je een nationaliteit uit de EU/EEA hebt of de Zwitserse nationaliteit hebt, of over een Nederlandse verblijfsvergunning beschikt waarmee je gelijkgesteld wordt aan een Nederlandse burger, val je voor je éérste masteropleiding in het wettelijk collegegeldtarief. Dit wordt jaarlijks vastgesteld door de overheid. Alle andere studenten vallen in het instellingscollegegeldtarief. Dit wordt vastgesteld door de universiteit, tot een wettelijk bepaald maximum.

De tarieven en de bepaling van wie welk tarief betaalt, kan je terugvinden op onze website:

Let op: opleidingen die niet door de overheid gesubsidieerd worden, vallen altijd in het instellingstarief.

 

Meer informatie

Mijn vooropleiding was in het Engels, moet ik nu een taaltoets doen?

Voor toelating tot onze Engelstalige opleidingen is een voldoende beheersing van de Engelse taal een vereiste. In veel gevallen zal dit betekenen dat je een Engels toets zult moeten afleggen. 

Dit geldt over het algemeen niet als je een International Baccalaureate diploma (in het Engels onderwezen of met vak English A) of een Nederlands vwo-diploma hebt behaald. Vrijstelling kan mogelijk ook worden verleend als je een middelbare school of universitaire studie hebt afgerond in een van deze landen: Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Australië, Groot-Brittannië, Ierland of Canada (met uitzondering van Franstalige opleidingen in Canada). Zie hieronder het document voor (taal)eisen per diploma.


Let op dat voor toelating tot de Nederlandstalige bacheloropleidingen voldoende beheersing van de Engelse taal ook een vereiste is omdat studiematerialen en soms ook een aantal vakken in het Engels kunnen zijn. 

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.