Universiteit Leiden

nl en

Frontoffice Studentenzaken

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe annuleer ik mijn inschrijving?

Als je je (verzoek tot) inschrijving wilt annuleren, dan kun je dit doen via Studielink.

  • Ga naar <Mijn opleidingen>
  • Selecteer het verzoek tot inschrijving dat je wilt annuleren
  • Druk op de knop 'Intrekken verzoek tot inschrijving'
  • Bevestig de annulering
  • Studielink stuurt je een bevestiging van je intrekking

Let op:

  • Annuleren is iets anders dan uitschrijven: annuleren is alleen met betrekking op het intrekken van de hele aanmelding vóórdat het definitief is of begonnen is. 
  • Als je inschrijving wordt geannuleerd, en je niet ingeschreven staat voor een andere opleiding aan de Universiteit Leiden, dan ben je ook GEEN collegegeld verschuldigd. Mocht je al collegegeld hebben betaald, dan wordt dit gerestitueerd. Een eventueel afgegeven digitale machtiging is na annulering van je inschrijving ongeldig en komt automatisch te vervallen.
Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Hoe en wanneer kan ik me aanmelden voor een minor?

Ben je een Leidse student? Bekijk hoe en wanneer je je aan kunt melden voor een minor.

Studeer je aan de TU Delft of Erasmus Universiteit Rotterdam en wil je je aanmelden voor een Leidse minor? Bekijk hoe en wanneer je je kunt aanmelden voor een minor.

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Wat is de Regeling Financiële Ondersteuning Studenten en wanneer kom ik daarvoor in aanmerking?

Vanuit de regeling Financiële Ondersteuning Studenten (FOS) biedt de Universiteit Leiden financiële ondersteuning aan studenten die onder bepaalde omstandigheden studievertraging oplopen. Je moet voldoen aan verschillende voorwaarden. Meld de vertraging ook bij je studieadviseur

Tot wanneer is het mogelijk mijn inschrijving te annuleren?

Je kunt je (verzoek tot) inschrijving annuleren tot vóór aanvang van je opleiding. Bij inschrijving per 1 september kun je dus tot en met 31 augustus annuleren en bij inschrijving per 1 februari tot en met 31 januari. Hierna is annuleren niet meer mogelijk en dien je een verzoek tot uitschrijving doen via Studielink als je wilt stoppen met je opleiding. Let op! Je bent bij uitschrijving al wel collegegeld verschuldigd over de maanden waarin je ingeschreven staat.

 

Meer informatie

Contactformulier

Veel gestelde vragen

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe annuleer ik mijn inschrijving?

Als je je (verzoek tot) inschrijving wilt annuleren, dan kun je dit doen via Studielink.

  • Ga naar <Mijn opleidingen>
  • Selecteer het verzoek tot inschrijving dat je wilt annuleren
  • Druk op de knop 'Intrekken verzoek tot inschrijving'
  • Bevestig de annulering
  • Studielink stuurt je een bevestiging van je intrekking

Let op:

  • Annuleren is iets anders dan uitschrijven: annuleren is alleen met betrekking op het intrekken van de hele aanmelding vóórdat het definitief is of begonnen is. 
  • Als je inschrijving wordt geannuleerd, en je niet ingeschreven staat voor een andere opleiding aan de Universiteit Leiden, dan ben je ook GEEN collegegeld verschuldigd. Mocht je al collegegeld hebben betaald, dan wordt dit gerestitueerd. Een eventueel afgegeven digitale machtiging is na annulering van je inschrijving ongeldig en komt automatisch te vervallen.
Meer informatie

Hoe vraag ik een LU-Card aan?

Voor het aanvragen van een LU-Card moet je éérst je correspondentieadres controleren in uSis. Als dit niet klopt, moet je dat eerst aanpassen in Studielink en een dag wachten, zodat je LU-Card naar het juiste adres wordt verstuurd.

Voor de LU-Card moet je een pasfoto uploaden in Account Self Service. Je kunt ook een pasfoto laten maken bij de Frontoffice Studentenzaken of bij de Servicedesk Wijnhaven.

Aan welke eisen moet de pasfoto op mijn LU-Card voldoen?

  • Kleurenfoto
  • Bestandsformaat JPG, BMP, GIF of PNG
  • Grootte van de foto maximaal 2MB
  • Minimale afmeting 300 x 400 pixels (breedte x hoogte)
  • Gezicht voldoende groot (70-80% van het beeld)
  • Ogen en gehele gezicht goed zichtbaar
  • Recht van voren, gezicht gecentreerd en rechtop
  • Scherp en contrastrijk
  • Egale, lichte achtergrond

Na het uploaden van je pasfoto wordt de LU-Card binnen 5 tot 10 werkdagen opgestuurd naar je correspondentieadres. 

Studenten met een buitenlands adres kunnen hun LU-Card een week na het uploaden van de pasfoto bij de Frontoffice Studentenzaken ophalen. Je krijgt een email van Studentenzaken zodra je LU-Card klaar is om afgehaald te worden. Als je in Den Haag woont, kan je met een antwoord op die email aanvragen of het doorgestuurd wordt naar de Servicedesk Wijnhaven.
HOVO-studenten kunnen een LU-Card aanvragen via het LU-Card Steunpunt van de Universiteitsbibliotheek. Neem een geldig legitimatiebewijs mee!


De LU-Card moet na ontvangst nog geactiveerd worden bij een LU-Card Steunpunt. Zie onderstaande link voor de verschillende locaties van de steunpunten. Neem daarbij altijd een geldig legitimatiebewijs mee!


Meer informatie

Hoe en wanneer kan ik me aanmelden voor een minor?

Ben je een Leidse student? Bekijk hoe en wanneer je je aan kunt melden voor een minor.

Studeer je aan de TU Delft of Erasmus Universiteit Rotterdam en wil je je aanmelden voor een Leidse minor? Bekijk hoe en wanneer je je kunt aanmelden voor een minor.

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Wat is een certified copy of gewaarmerkte kopie van mijn diploma?

Met een gewaarmerkte kopie verklaart een instantie dat de inhoud van de kopie overeenstemt met het origineel ("kopie conform origineel"). De onderwijsinstelling waar het diploma behaald is, doet dit door op de kopie een stempel en een handtekening te zetten. De Universiteit Leiden accepteert geen gewaarmerkte kopieën van een notaris of gemeentebeambte; alleen kopieën die gewaarmerkt zijn door de instelling waar het diploma behaald is, worden geaccepteerd.
 

Meer informatie

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Wat is de Regeling Financiële Ondersteuning Studenten en wanneer kom ik daarvoor in aanmerking?

Vanuit de regeling Financiële Ondersteuning Studenten (FOS) biedt de Universiteit Leiden financiële ondersteuning aan studenten die onder bepaalde omstandigheden studievertraging oplopen. Je moet voldoen aan verschillende voorwaarden. Meld de vertraging ook bij je studieadviseur

Tot wanneer is het mogelijk mijn inschrijving te annuleren?

Je kunt je (verzoek tot) inschrijving annuleren tot vóór aanvang van je opleiding. Bij inschrijving per 1 september kun je dus tot en met 31 augustus annuleren en bij inschrijving per 1 februari tot en met 31 januari. Hierna is annuleren niet meer mogelijk en dien je een verzoek tot uitschrijving doen via Studielink als je wilt stoppen met je opleiding. Let op! Je bent bij uitschrijving al wel collegegeld verschuldigd over de maanden waarin je ingeschreven staat.

 

Meer informatie
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.